Venstre vil fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger

Årsmøteuttalelse: Telemark Venstre vil jobbe aktivt for å gi bedre vilkår for lærlinger. Lærlinger med godkjent eksamen skal sikres lærlingplass. Generøse avtaler må gjøres i et samarbeid mellom privat og offentlig sektor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Det store antallet ungdommer som ikke gjennomfører videregående opplæring, er en av de største utfordringene det norske samfunnet står overfor i dag. Mange slutter før fullført utdanning fordi de ikke får lærlingplass. For elever som starter på yrkesfag med forventninger om læreplass etter de to første årene, er faren for frafall enda større om en læreplass ikke er tilgjengelig.

Venstre ønsker å fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger. Dette vil bidra til at det blir mer attraktivt for arbeidsgivere å opprette en lærlingeplass. Ved å forsterke samarbeidet med partene i arbeidslivet og heve statusen og kvaliteten i fag- og yrkesopplæringen vil vi være langt på vei med å skaffe nok læreplasser til lærlinger med godkjent eksamen.

Årsmøte i Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**