Oslofjorden — et unikt skattkammer

Under Vestfold-visitten til partileder Trine Skei Grande sist fredag, var det også lagt inn et besøk til Horten hvor Oslofjorden var gjenstand for oppmerksomhet. -En fjord med en flott strandsone og tilhørende skjærgård som det er svært viktig å ta vare på for kommende generasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

— Venstre vil være en garantist for å sikre det biologiske mangfoldet i Oslofjorden, sier Horten Venstres førstekandidat Eddy Robertsen. Ved å stoppe overfiske, vil dette kunne opprettholde bærekraftige fiskestammer med mer fisk og økt størrelse på fisken, sier de begge.

Eddy Robertsen

Foto: Kåre Pettersen

I Venstre mener vi må at man må våge å tenke annerledes og se hvilke muligheter Oslofjorden har å tilby som et turistmål. -Et aktivt vern vil kunne gi ny næring med fokus på sportsfiske. Vi må se på mulighetene for å utvikle “grønn turisme” og flere nye arbeidsplasser, kommenterer Kåre Pettersen, som er gruppeleder for Venstre i fylkestinget.

Derfor vil Vestfold Venstre etablere et marint verneområde, nasjonalpark til havs, i Oslofjorden. Vi snakker om fjorden fra Slagentangen og innover.

At møtet ble lagt til Horten, skyldes i stor grad at Horten Venstre i flere år har hatt fokuset på fjorden og overfiske, og sendte i 2009 en uttalelse til Venstres Landsmøte hvor vern av fjorden var tema.

Saken er også omtalt i nettutgaven til Gjengangeren, som du kan finne på denne linken.

Fra Melsomvik

Foto: Kåre Pettersen

På Vestfold Venstres årsmøte ble følgende uttalelse enstemmig vedtatt:

Oslofjorden — et unikt skattkammer

Oslofjorden med tilgrensende fjordarmer, er en unik naturperle som rundt to millioner mennesker har som sin nærmeste nabo. En fjord med en flott strandsone og tilhørende skjærgård som det er svært viktig å ta vare på for kommende generasjoner.
Så langt har Oslofjorden med alt den har å by på ligget der som det mest naturlige i verden.

Men fjorden står overfor store utfordringer; forurensning, overfiske og inntog av nye arter som f.eks. stillehavsøsters og amerikansk hummer.

Et stort kartleggingsprosjekt på oppdrag fra bl.a. Direktoratet for naturforvaltning, har brukt hele fjoråret på å kartlegge den marine biologiske mangfoldet i Oslofjorden.

Venstre vil være en garantist for å sikre det biologiske mangfoldet i Oslofjorden. Vi ser nå at kysttorsken så godt som er forsvunnet fra fjorden, og vi vil derfor i en periode stanse all fiske av torsk så stammen kan gis en mulighet til å bygge seg opp igjen.

Vestfold Venstre vil ha trålerne ut av fjorden. Denne type fangstmetoder som i tillegg til å ta all mulig fisk, skalldyr og bunndyr, ødelegger også den svært viktige bunnvegetasjonen. En beskyttelse av utsatte fiskearter må skje gjennom fangstrestriksjoner og økt kontroll. Fritidsaktiviteter og fiske med håndsnøre og stang må fortsatt være tillatt.

Ved å stoppe overfiske vil dette kunne opprettholde bærekraftige fiskestammer med større fisketetthet og økt størrelse på fisken.

Vestfold Venstre mener vi må våge å tenke annerledes og se hvilke muligheter Oslofjorden har å tilby som et turistmål. Et aktivt vern vil kunne gi ny næring med fokus på sportsfiske. Vi må se på mulighetene for å utvikle "grønn turisme" og flere nye arbeidsplasser. I Øresundsregionen har fisketurismen utviklet seg etter flere tiår med restriksjoner og forbud mot tråling.

Derfor vil Vestfold Venstre etablere et marint verneområde — nasjonalpark til havs – i Oslofjorden. Et slikt verneområde kan ta utgangspunkt i havområdene innenfor strekningen Horten/ Slagentangen og Larkollen i Østfold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**