Kulturhusets selskapsform

Mandal kuturhus bør organiseres som et kommunalt foretak, skriver Stein Inge Dahn i dette leserinnlegget som ble trykt i Lindesnes Avis 10. februar 2011:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I den siste tiden har Mandal Høyre markert seg tydelig i spørsmålet om de viktige valg som kommunen nå bør gjøre for å sikre at den omfattende pågående kultursatsingen skal bli vellykket.

Bystyrerepresentantene Ove Nodeland og Sven Seljom har i Lindesnes avis fremmet fornuftige utspill som bør vektlegges i den videre debatten.

Kulturhuset Buen under bygging i Mandal

Men i valget av selskapsform for kulturhuset er det grunn til å foreta en grundigere vurdering av Høyres politikk. I et oppslag 7. februar argumenterer gruppeleder Sven Seljom iherdig for at kulturhuset bør organiseres som et kommunalt aksjeselskap.

Hensikten med aksjeselskap som eierform, er å kunne ha flere eiere (aksjonærer) i samme selskap, og å sørge for å begrense eiernes ansvar til den innskutte aksjekapitalen. Ingen av disse formålene passer inn i de politiske realitetene som ligger til grunn for etablering av et selskap som skal drive Mandal kommunes kulturhus.

Men enda mer betenkelig er det at aksjeselskap er den selskapsformen som gir minst demokratisk styring og kontroll. Den viktigste overordnede styringen vil skje gjennom aksjeselskapets generalforsamling, som i praksis vil være én person: Ordføreren. Selv om den nye offentlighetsloven legger opp til bedre innsyn i alle offentlig eide selskaper uavhengig av selskapsform, er det et faktum at offentlig eide aksjeselskaper ikke er like åpne verken for media, for politikere eller for menigmann som kommunale foretak og offentlig forvaltning ellers er. Disse forhold innebærer en vesentlig demokratisk svakhet med den løsningen som Mandal Høyre nå ivrer for.

Men på den annen side er det mye som taler for at kulturhuset med fordel bør drives etter forretningsmessige prinsipper, og uten for stor detaljstyring fra rådmann og bystyre. Derfor bør kulturhuset drives som et kommunalt foretak, og ikke som en kommunal enhet som rådmannen går inn for. Et kommunalt foretak behøver ikke å utføre arbeidsoppgavene ved egne ansatte, like lite som et aksjeselskap behøver å gjøre det. Foretaket må ha en daglig leder og et styre. Føringer for videre drift, for eksempel om det er mest hensiktsmessig å drive kinoen selv med egne ansatte, eller om man skal leie inn slike tjenester, bør bystyret utsette, og først avgjøre etter at foretakets ledelse og styre har vurdert forholdet og kommet med sin innstilling.

Det er også grunn til å anta at et kommunalt foretak vil ha mye større mulighet til å lykkes med

Stein Inge Dahn på talerstolen under Venstres Landsstyremøte i Oslo 6. mars 2010.

den veldig viktige involveringen av frivillige organisasjoner og det etablerte kulturlivet i Mandal, enn hva en kommunal enhet vil makte. Slik involvering vil være helt avgjørende for at Mandals kultursatsing skal bli vellykket.

Stein Inge Dahn
Styremedlem Mandal Venstre