Kloke, rene og robuste Telemark

Årsmøteuttalelse: Telemark Venstre vil bidra til at Telemark blir et foregangsfylke innen satsing på kunnskap, miljø og næringsutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dette er viktige satsingsområder hver for seg, men de har minst like mye en verdifull sammenheng.

Telemark- et klokt fylke
Telemark skal ha en videregående skole som er faglig og kvalitetsmessig god. Det betyr blant annet en skole som inspirerer til kreativitet og med flere virkemidler for å rekruttere og beholde dyktige og kvalifiserte lærere. Respekt og trygghet skal ligge i bunn for alt.
Grunnskolen og den videregående skolen må ha et sterkt samarbeid med næringslivet, slik at alle kan dra nytte av hverandres kunnskap.

Telemark- et rent fylke
Venstre ønsker å bidra til politiske løsninger som gjør at Telemark reduserer sine klimagassutslipp. Spesielt i Grenland har vi et stort potensiale til forbedring som vil gi miljøgevinst både i fylket, men også nasjonalt. Grenland kan gjøre en forskjell. Samferdsel er en annen sektor det er viktig å satse på for å få ned klimagassutslipp. Telemark har et stort forbedringspotensiale i satsing på kollektivtransport i byene, og ved å få toget fra Skien på skinner igjen.

Telemark- et robust fylke
Næringslivet i Telemark må videreutvikles ved satsing på innovasjon, forskning og med gode rammevilkår i bunn. De fremtidige arbeidsplassene må skapes nå. Nye miljøløsninger vil bidra til redusert klimabelastning og legge grunnlaget for ny industrisatsing og nye arbeidsplasser. Dette er en vekstnæring for fremtiden, og Telemark har gode forutsetninger for å bli et lokomotiv i denne satsingen.

Ved å satse på kunnskap og forskning, legger vi grunnlaget for ny miljøteknologi og bedre utnyttelse av fornybare energikilder. Slik kan økt satsing på kunnskap, gi et bedre miljø og et enda mer fremtidsrettet næringsliv. Dette er også grunnlaget for fremtidig velferd.

Årsmøte i Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**