Elvebredden i Porsgrunn og Skien – inngangsportalen til Telemarkskanalen

Årsmøteuttalelse: Telemark Venstre vil ha en dugnad med offentlige og private aktører for å forskjønne områdene langs elven.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dette er inngangsportalen til en av våre største turistattraksjoner — Telemarksvassdraget, og er det første en turist vil oppleve av Telemark. Vi kan ikke være bekjent av området slik det presenteres i dag. Området er stedvis svært forfallent. Det bør være et overordnet mål å rydde disse arealene slik at turister ser områdene slik de bør fremstå.

Områdene langs elven har fantastiske muligheter som tur- og rekreasjonsområder for alle. Elvebredden mellom Porsgrunn og Skien på øst- og vestsiden må sikres for allmennheten i all fremtid. Vi har en gyllen mulighet til å få på plass et sammenhengende planfritt sykkelveinett en moderne region verdig. Det kan bygges parker, stier, grønne lunger og badeplasser.

Det er et visst press for å bygge langs elven, og mange store boligprosjekter i regionen planlegges nettopp her. Det er naturligvis fint at dette skjer, men vi må ikke glemme å sikre allmennhetens fremtidige tilgang til “indrefileten” i regionen. Gjeldende regelverk for bygging i strandsonen i området bør ikke fravikes og gis dispensasjoner for.

Det er samtidig viktig å bygge oppunder og bevare vannveien med de særegne omgivelsene og som et historisk viktig knutepunkt.
Vi må sikre disse fantastiske områdene for kommende generasjoner.
La byene vende ansiktet mer mot elven og vassdraget ovenfor!

Årsmøte i Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**