Eidangerparsellen må inn i statsbudsjettet for 2012

Årsmøteuttalelse: Telemark Venstre skal fortsatt jobbe aktivt for både Eidangerparsellen og et dobbeltspor bygd med Europeisk standard fra Oslo til Skien.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Venstre vil at all transportvekst i og mellom de største byene i framtiden bør skje med jernbane og kollektivtrafikk, ikke med økt biltransport. Venstres mål er å doble gods- og persontransporten med jernbane innen 2020.

Utbyggingen av jernbanen må skje i form av dobbeltspor med europeisk standard for både gods- og persontransport tilrettelagt for høye hastigheter. Det vil på kort sikt gi store gevinster for framkommeligheten og miljø rundt de største byene, og samtidig være starten på et framtidig nett av høyhastighetstog mellom de største byene.

Det er tverrpolitisk enighet om Eidangerparsellen, likevel skjer det ingen ting. Jernbanestrekningen er en av de eldste og dårligste i landet, og har vært planlagt utbedret i 20 år. Skal det gå nye 20 år før noe skjer? Regionen har ventet lenge nok, de positive gevinstene er åpenbare og udiskutable. Parsellen må inn i budsjettet for 2012!

Årsmøte i Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**