Risør Venstre vil bidra til at Holmen kan bli et smykke

Overskriften er hentet fra Risør Venstres valgbrosjyre i 2007, og vi har jobbet målrettet for å nå dette mål. Spørsmålet blir nå: Hva mener egentlig Arbeiderpartiet? Jens Høibø (Ap) har i flere innlegg uttrykt misnøye med Holmen-prosessen og utbyggingsavtalen. Innholdet virker han lite opptatt av.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Varaordfører Jan Einar Henriksen imøtegår APs kritikk om Holmenutbyggingen

Foto: Jan Kløvstad

Hva mener egentlig Arbeiderpartiet?

Jens Høibø (Ap) har i flere innlegg uttrykt misnøye med Holmen-prosessen og utbyggingsavtalen. Innholdet virker han lite opptatt av. Vi har erkjent at kompromissforslaget (det reviderte tilbudet) kunne vært ferdig tidligere slik at administrasjonen og opposisjonen kunne fått seg forelagt dette på forhånd. Høibø mener avtalen da “kanskje” kunne blitt bedre. Hva sikter Høibø til? Eller er Arbeiderpartiet ved ettertanke fornøyd med det vedtatte forslag til utbyggingsavtale?

Resultat – balansert og god avtale

Faktum var at rådmannen ikke klarte å komme til enighet med utbygger. Saken ville ha stått i stampe hvis vi hadde vedtatt rådmannen forslag (og HU-vedtaket), siden det neppe ville blitt akseptert av utbygger jf utbyggers høringsutkast/mottilbud. Dette trodde åpenbart ikke Arbeiderpartiet noe på. Ap valgte derfor i bystyret (etter et gruppemøte) å stå “helt bak” rådmannens forslag, som i følge Ap ikke var noe “til hinder” for “å få til en utbygging” (Randi Gunsteinsen).

I en fastlåst forhandlingssituasjon tok jeg som varaordfører initiativ til et kompromiss, som ble vedtatt I bystyret. Vedtaket er godt for Risør og det bør være akseptabelt for utbygger.

Arbeiderpartiets holdning og håndtering

Høibø skriver i Agderposten (8/2) at det ikke var vanskelig for Ap å forstå enkeltpunktene i endringsforslaget. Nei vel? I bystyret flagget jo Randi Gunsteinsen (Ap) innledningsvis i debatten: “Her falt jeg av underveis”, og videre at hun måtte “ha hjelp av administrasjonen” for å skjønne endringene jeg fremmet. Rådmannen bidro forsåvidt lite konstruktivt innledningsvis i bystyredebatten ved å hevde at avtalen var “umulig å sette seg inn i” på kort varsel. Selvsagt hadde vår kompetente plansjef Sveinung Jørundland full kontroll på og oversikt over dette, og rådmann Olsen burde ha bedt Jørundland om en redegjørelse, eventuelt etter en time-out.

Arbeiderpartiet ville ha utsettelse, noe de også ville da reguleringsplanen ble behandlet. Det ble nedstemt begge ganger. Ap ønsket også at det vesentlige av boligene på Holmen ikke skulle ha valgfritt formål (bolig/fritidsbolig), noe som også det ble nedstemt. I neste omgang stemte partiet for de borgerlige partiers forslag til reguleringsplan, og det er bra. Samtidig bør man være klar over at dersom Arbeiderpartiet (og Rødt) hadde fått gjennomslag for sitt primære standpunkt, hadde det ikke blitt noen Holmen-utbygging i overskuelig framtid.

Felles løft framover

Hvis Arbeiderpartiet nå hever blikket og er fornøyd med resultatet, er det positivt. I motsatt fall bør vi få vite hva (utenom prosessen) som burde ha vært annerledes. Vi trenger tverrpolitiske og felles løft for næringsutviklingen i Risør framover, og vi håper Arbeiderpartiet vil være med på en konstruktiv måte.

Jan Einar Henriksen, varaordfører

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**