På tide med sprøyterom

Venstres Erlend Horn mener at sprøyterom kan være en av løsningene på utfordringene med Nygårdsparken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Erlend Horn er Bergen Venstres andrekandidat til bystyrevalget i 2011.

Han mener at Bergen, i likhet med Oslo, må gå inn for sprøyterom.

— Jeg tror dette kan være en av løsningene på de utfordringene vi har i forhold til tunge rusmiddelavhengige, sier Horn til BA.

I Oslo har sprøyterommet vakt stor debatt.

— Vi trenger ikke bygge opp et likt tilbud som i Oslo. Vi kan gjøre det på vår måte, påpeker Horn.

Helhet
Han mener nemlig at vi bør se utenlands hvis en skal se på organiseringen av sprøyterom.

— Vi må bygge opp et helhetlig tilbud. Et sprøyterom skal ikke bare være et sprøyterom. Det kan være et sted der narkomane kan få oppfølging. Gjerne gjennom tilbud om rehabilitering og LAR-behandling. I tillegg bør det være lengre åpningstider enn i Oslo, sier Horn.

Han mener en kun kan løse problemene ved å føre en helhetlig politikk.

— Ventetiden på rehabilitering må ned. En kan ikke vente i månedsvis på dette tilbudet. Rusavhengige som har vært gjennom en avrusning, bør få tilbud om rehabilitering innen kort tid. Venstre mener at de bør få en 24 timers garanti for å få plass, sier han.

Nygårdsparken

Foto: Utdanning i Bergen

Kritikere mener blant annet at en sprøyteromsordning bidrar til å opprettholde et rusmisbruk, og er en falitterklæring i forholdt til kampen mot narkotika.

— Selv om sprøyetrommet i Oslo blir kritisert, må man huske på at de narkomane ikke dør av overdose der. Sprøyterom kan være med på å bekjempe overdosene og gi bedre livskvaliteten til de narkomane.

— Men i tillegg til sprøyterom trengs det skikkelige rehabilteringstilbud, sier Horn.

Initiativ
AUF-leder i Hordaland, Tore Eikeland, mener også at en bør gå inn for sprøyterom i Bergen.

— Det bør ligge i nærheten av der utfordringene er størst, nemlig Nygårdsparken, sier han.

Han er langt på vei enig med Horn når det kommer til utformingen av sprøyterommet.

— Men jeg setter spørsmålstegn ved at Venstre ønsker å samarbeide med Høyre og Fremskrittspartiet. Med disse partiene vil neppe spøyterom bli en realitet, sier han.

AUF-lederen utfordrer også Arbeiderpartiet.

— Vi savner et enda større initiativ når det kommer til sprøyterom og Nygårdsparken-debatten. Både fra AP og byrådspartiene, sier han.

I likhet med Horn lister Eikeland opp flere tiltak som kan løse problemene i Parken.

— Det trengs flere kommunale boliger og lavterskel LAr-behandling. Bekjempelsen av narkotikaproblemene i denne byen krever penger og mye arbeid. Men nå må vi få jobben gjort, sier han.

I høst leverte SV forslag til sprøyterom i tilknytning med Strax-huset.

De ønsker tilbudet skal være klart 1. januar 2012.

— En rusakutt avhjelper ikke den daglige situasjonen for de injiserende rusavhengige i Parken. Nygårdsparken er byens, og kanskje både landets og Nord-Europas største åpne sprøyterom. Selv om Utekontakten har sin daglige gange i Parken og Strax-huset også er tett på miljøet, er det under både utrygge og uverdige forhold de rusavhengige setter sine sprøyter, heter det i forslaget fra partiet.

OPPSLAG PUBLISERT I BA PÅ NETT OG I PAPIRAVIS 9.-10. februar 2010.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**