Nedbygging av Springvannsheias kvaliteter

Mot Venstres stemme i planutvalget gikk flertallet inn for å fjerne dagens sti og deler av vegetasjonen, og bebygge det sørøstlige hjørnet av området med 17 boliger. Vi ser behovet for flere boliger i Lillesand og vi ser at dette er godt boområde, men det går an å både ta hensyn til friområdet og bygge i deler av området utbygger har foreslått. Venstre vil kjempe for at små og verdifulle naturområder i og nær tettbygde strøk ikke nedbygges.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Springvannstemmene ble anlagt som byens vannreservoar midt på 1800-tallet, og etter at den ble avvikla som drikkevannskilde på 1930-tallet har den vært populær som badeplass om sommeren. Området er derfor også en del av byens kulturarv. Vegetasjonen rundt fungerer som en buffer mot boliger og vei, og vi i Venstre er derfor skeptisk til en massiv utbygging så tett opp mot dette leke- og rekreasjonsområdet. En utbygging som er for massiv vil forringe området rundt, og det er dette vi er redd vil skje her.

Petter N. Toldnæs
Venstre