Årsmelding 2010 for Agder Venstrekvinnelag

30. januar 2010 avholdt Vest-Agder Venstrekvinnelag og Aust-Agder Venstrekvinnelag felles årsmøte på Venstres Kontor i Kristiansand.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

De vanlige årsmøtesakene blei lagt fram av styrene og enstemmig vedtatt: årsmelding og regnskap, budsjettvedtak. Den lokale kontingenten for Vest-Agder Venstrekvinnelag blei fastholdt, 100 kr.

Begge årsmøtene vedtok enstemmig: Venstrekvinnelagene i Aust- og Vest-Agder slår seg sammen til Agder Venstrekvinnelag når fylkespartiene i moderpartiet blir ett Agder Venstre på årsmøtene 6. og 7. februar 2010 i Kvinesdal. Lagenes formue, arkiv o.a. overføres det nye laget. Styrene for henholdsvis Aust- og Vest-Agder Venstrekvinnelag fortsetter som ett styre for Agder Venstrekvinnelag. Det nye styret konstituerer seg selv. Styret i Agder Venstrekvinnelag legger til rette for ett lag fra 2011 og nedsetter en valgkomité på fire medlemmer, to fra hvert fylke, som foreslår nytt styre på årsmøtet i 2011. Det nye styret skal ha seks medlemmer pluss varamedlemmer.

På grunn av tekniske og økonomiske forhold har Agder Venstre måttet gå tilbake til fylkeslagene Aust-Agder Venstre og Vest-Agder Venstre. Agder Venstre fungerer som en paraplyorganisasjon.

Fylkesleder Åse Rostvåg

Foto: Dag Vige

Agder Venstrekvinnelag konstituerte seg med Åse Rostvåg som leder og Anne Midtlien som nestleder og med følgende styremedlemmer: Amira Pedersen, Anne Marit Tørå, Marianne Nuland Andersen og Bjørg Vestrheim. Men på grunn av at moderpartiet måtte reversere sammenslåingen av Agder Venstre, så opprettholder Aust- og Vest-Agder Venstrekvinnelag sine selvstendige regnskaper under Agder Venstrekvinnelags paraply.

Arbeid, møtevirksomhet og representasjon
Styret bruker hovedsakelig e-post og telefon i sitt styrearbeid og i sin kontakt med medlemmene.

Anne Midtlien har sittet som varamedlem til styret i Norges Venstrekvinnelag. Bjørg Vestrheim representerer oss i styret for Agder Venstre med Anne Midtlien som varamedlem. Torunn Sandvand har sittet i programnemnda for Agder Venstre. Åse Rostvåg har sittet i nominasjonsnemnda for Vest-Agder Venstre. Åse Rostvåg møtte en dag på årsmøte i Norges Venstrekvinnelag.

20.-21. august hadde vi samling på Sandvand i Kvinesdal på hytta til Torunn Sandvand. Der innledet Torunn om programarbeidet i Agder Venstre, Anne Margrethe Larsen snakket om livet etter Stortingsvalget, Heidi Foyn Thomassen orienterte om styrearbeidet i Agder Venstre, og alle informerte om situasjonen i de ulike lokallagene.

Medlemsavgift, medlemmer, økonomi
Den sentrale medlemsavgiften er 100 kr til Norges Venstrekvinnelag, mens Aust-Agder ikke har egen kontingent, har Vest-Agder en lokal kontingent på 100 kr. Begge lag har tidligere fått støtte fra sine fylkeslag, men det har ikke Vest-Agder fått i 2010. Aust-Agder Venstrekvinnelag har ikke hatt behovfor å søke om støtte i 2010.

Vest-Agder har 11 medlemmer pr 31. desember 2010, mens Aust-Agder har 13.

Flekkefjord/Kristiansand/Grimstad/Arendal 31. desember 2010

-Styret-