Venstre ønsker større åpenhet i politiske fora

Jan Einar Henriksen (V) fremmet i formannskapet spørsmål om ikke også formannskaps- og hovedutvalgsmøtene skulle overføres på Internet, og mente at det lettest kunne gjøres ved at møtene ble lagt til rådhuset hvor det allerede var montert overføringsutstyr. I tillegg mente han at også møtene i kontrollutvalget burde åpnes for publikum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Jan Einar Henriksen (V) ønsker å overføre HU møtene på Internet og ønsker også åpne møter i Kontrollutvalget

Foto: Jan Kløvstad

Når det gjaldt møtene til kontrollutvalget viste Henriksen til ordningen som var innført i Grimstad.
Han pekte også på de mange gode tilbakemeldingene fra de som fulgte med på bystyrets møter via Internet. For ytterligere å forbedre dette tilbudet foreslo Henriksen at det ble satt opp ett ekstra kamera bak talerstolen slik at publikum kunne følge med på salen og avstemmingen i de ulike sakene.

Henriksen ønsket også nye mikrofoner med lys slik at bystyrerepresentantene og andre kunne se når de var på "luften" noe rådmannen umiddelbart var enig i og som han sa "vi er noen som er impulsive så det kunne være greit!" Flere av formannskapets medlemmer sa seg enig med Henriksen, og høyres Kjell MacDonald viste til at ikke alle kunne komme ut for å følge med på behandlingen av egne saker i f. eks HU og at en overføring av også disse møtene ville være en klar fordel for publikum

Rådmannen skal se på fordeler og ulemper og kommer tilbake til saken på neste formannskapsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**