Trine Skei Grande i medvind til Grimstad

Partileder Trine Skei Grande møter over 70 delegater fra de fleste sørlandskommunene på årsmøte i Agder Venstre i Grimstad i helga.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande har klart å løfte Venstre til et stabilt gjennomsnitt på over 5% på meningsmålingene, halvannet år etter det overraskende valgnederlaget høsten 2009. Medlemstallet økte sterkt høsten 2009 og har holdt seg stabilt også i mellomvalgåret 2010. I Grimstad ønsker Venstreordfører Hans Antonsen velkommen, og i salen sitter det både ordfører fra Flekkefjord, Venstres tre varaordførere i landsdelen og fylkestings- og kommunestyremedlemmer fra de fleste kommunene.

Arnt Gunnar Tønnesen

Foto: Jan Kløvstad

Fylkesleder Arnt Gunnar Tønnessen forteller at Venstre stiller liste i flere kommuner enn i suksessvalget 2007 som ga 5,9% på landsplan og enda bedre i mange Agderkommuner. Alle kystkommunene, Bykle, Iveland, Marnardal, Sirdal og Songdalen har liste på plass. For første gang siden 1971 blir det liste i Valle og stor tro på liste på Vegårshei, der Venstre har vært ute av lokalpolitikken i flere tiår.

Det er gjenreist lokallag både i Froland, Birkenes, Songdalen og Farsund der Venstre falt ut sist, og det blir lister også i Vennesla og Kvinesdal som ikke har hatt kommunestyremedlemmer siste perioden. I Bygland hadde Venstre stor suksess med fellesliste med Høyre i 2007, og planen er å fortsette samarbeidet. Også i Hægebostad har det begynt å røre på seg, med sjanser for Venstreliste for første gang på lang, lang tid.
Hovedsakene på Venstreårsmøtet er Trine Skei Grandes politiske tale søndag formiddag, behandling av felles valgprogram for Agderfylka og diskusjon om Venstres verdiskapingspolitikk. Et utvalg på landsplan med Hans Antonsen og den foreslåtte nye fylkesleder Heidi Foyn Thomassen fra Lillesand som medlemmer legger fram et omfattende og nyskapende program for nyskaping i næringslivet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**