– Samarbeid gir raskere tog

“Jernbanenettet på det sentrale Østlandet er kjernen i fremtidens transportsystem. Bare ved å bygge ut jernbanen mellom Oslo, Halden, Lillehammer og Skien først kan vi øke kapasiteten nok til at mer gods og flere pendlere kan benyttes seg av et togtilbud de kan stole på,” skriver Borghild Tenden og Per Magnus Finnanger Sandsmark i denne kronikken i Moss Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

TOG­TRIKK: Her er en tog­trikk på sta­sjo­nen i Ba­den-Ba­den. Den går på jern­ba­ne­spor mel­lom Ka

Foto: Bjørn Frode Løvlund

Les mer i Moss Avis.

Jernbanenettet på det sentrale Østlandet er kjernen i fremtidens transportsystem. Bare ved å bygge ut jernbanen mellom Oslo, Halden, Lillehammer og Skien først kan vi øke kapasiteten nok til at mer gods og flere pendlere kan benyttes seg av et togtilbud de kan stole på. Venstre er fornøyd med at disse strekningene er prioritert av alle politiske partier, men de rødgrønnes vegring mot samarbeid med private aktører har ført til flere gode utredninger og bruk av mer penger, ikke kortere reisetid og færre forsinkelser.

Østfold er i følge Telemarksforsknings nye attraktivitetsbarometer det nest mest attraktive fylket å bo i, men det ligger etter på næringsutvikling. Med bedre infrastruktur for kommunikasjon innenfor og til fylket vil det ligge enda bedre til rette for vekst i Østfold og Mosseregionen. Venstre ønsker å sikre befolknings- og næringsvekst, samtidig som vi vil gjøre det lettere å velge miljøvennlig. Da må de miljøvennlige løsningene, som tog, være minst like attraktive som de forurensende variantene. Det vil vi gjøre gjennom å sikre et mer effektivt og pålitelig jernbanetilbud.

Borghild Tenden

Foto: Christoffer Biong

En utbygging av dobbeltspor med mulighet til høyhastighet gjennom Østfold, og i resten av InterCity-triangelet forutsetter god organisering, planlagt gjennomføring og tilfredsstillende finansiering. Derfor foreslo Venstre i sist uke tre grep for at toget fra Oslo til Moss skal ta 30 minutter, og helt til Halden 75 innen 2022.

Det første er å etablere en egen prosjektorganisasjon for utbygging av hele jernbanenettet på Østlandet på en gang. Det bør gjøres uavhengig av NSB og Jernbaneverket, og private aktører bør få plass i styret — slik at flere har eierskap til, og er medfinansiører av prosjektet, slik at det går raskere.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Fredrik Varfjell (Halden Arbeiderblad)

Det neste er å sikre god gjennomføring etter fastlagte planer. For å få til det bør det lages en statlig reguleringsplan for hele jernbanenettet på Østlandet, som sørger for at kommuner med beslutningsvegring, som Sarpsborg og Halden har vært i forbindelse med planlegging av nytt dobbeltspor gjennom Østfold til Sverige, ikke forsinker de planlagte utbyggingene. Det at dette ligger hos samme aktør sikrer også en helhetlig planlegging og vil styrke mulighetene til gjennomføring.

Det tredje er å sikre helhetlig finansiering, uten at det går utover skattebetalere eller fremtidige generasjoner. Dette gjøres best gjennom at InterCity-prosjektet får anledning til å legge ut statsgaranterte obligasjoner i markedet. Da vil livkasser og pensjonskasser kunne investere i langvarige og sikre obligasjoner, og vil føre til å begrense den økte etterspørselen som blir resultatet av InterCity-satsingen, og på den måten sikre et bærekraftig marked. Da vil vi også få styrer som ikke bare består av statlige representanter, noe som sikrer bredere forankring for prosjektet.

Fremtidens Østfold kan skapes nå. Om du vil ved valget til høsten.

Borghild Tenden, samferdselspolitisk talskvinne for Venstre
Per Magnus Finnanger Sandsmark, førstekandidat til fylkestingsvalget i Østfold