Rådmannen informerte formannskapet

Rådmannen v/plansjef Sveinung Jørundland informerte formannskapet om utviklingen på Holmen, Vinterkjær, Fv416, Østebø, Hasalen og Stangholmen. For Holmen informerte plansjefen om utviklingen vedrørende grunnbåring i Hasalen, prosjektleder og forholdet til vegmyndighetene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Stian Lund (V) ser frem til å følge opp viktige prosjekt i HU for plan, miljø og tekniske tjenester

Foto: Jan Einar Henriksen

Vinterkjærkrysset er under behandling hos statsråden idet både vegkontor og vegdirektoratet har avgitt sin innstilling. Uten å forskuttere noe snakkes det om fullskala utbygging og dersom bompengeproblematikken kommer å plass er det realistisk å se på en løsning i løpet av de neste to til tre årene.

For Fv 416 er det nedsatt en arbeidsgruppe hvor plansjefen representerer kommunen og det er godt håp om a det kommer GS veg langs Fv 416 selv om det tas i etappe.

På Østebø er det laget et utkast til reguleringsplan med areal avsatt til næring og til beboelse. Planen regntegnes og det er tatt hensyn til GS veg med rundkjøring for å løse av/på kjøringsproblematikken. Et skjær i sjøen er at Fylket reduserer næringsareal fra 15.000 til 5.000 m2 samtidig som de øker grensen for butikkareal fra 750 til 1000 m2. Byggegrensen til Fv er imidlertid satt til 30 m samtidig som en av avkjøringene fra boligfeltet på Østebø må fjernes, noe som skaper visse komplikasjoner for en næringstomt.

Stangholmen er et spennende prospekt og basert på mulighetsskissen har plansjef kostnadsberegnet et komplett prospekt til 15.908.000 inkl. Mva. Her er det ventet at det kan komme offentlige midler og det er i tillegg allerede bevilget 1.500.000 kroner til toalett. Formannskapet ba plansjef fortsette prosjektering og sende nødvendige søknader om midler til formålet. Ifølge plansjefen ville behovet for offentlige tilskudd medføre at prosjektet måtte fordeles over en periode.

For de borgerlige partiene er dette gode nyheter og mottakelsen står i kontrast til motstanden da det først ble snakk om å bevilge penger til utvikling på Stangholmen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**