Manglende tydelighet fra Støre

– Alt i alt gir utenriksministeren Stortinget en grei gjennomgang om generelle utenrikspolitiske utviklingstrekk, men jeg savner en tydelig verdibasert utenrikspolitikk fra Norges side – som tar mye klarere stilling til hvor vi kan være med på utgjøre en forskjell og som er en aktiv forkjemper for grunnleggende menneskerettigheter, sier nestleder Ola Elvestuen i Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

I dag holdt utenriksminister Jonas Gahr Støre en av de faste utenrikspolitiske redegjørelsene i Stortinget. Elvestuen mener utenriksministeren er for utydelig med hensyn til verdivalgene som ligger i utenrikspolitikken.

Må støtte demokratiske krefter i Egypt

– Særlig etterlyser jeg en mye større tydelighet i spørsmålet om demokratiutviklingen i Egypt. Norge burde utvetydig slå fast at vår støtte ligger hos de demokratiske kreftene som kjemper mot president Mubaraks langvarige diktatur, påpeker Elvestuen.

– Når utenriksministeren sier at det er "egypterne som må avgjøre Egypts fremtid " tør han ikke si det som må sies. Dette er for passivt. Norge må være tydelig på at vi støtter demokrati, frihet og menneskerettigheter for Egypts borgere, understreker Elvestuen.

– Utenriksministeren burde slått fast på at Mubarak snarest må gå av og det må gjennomføres frie valg i Egypt. Den støtten fortjener Egypts befolkning å høre i klar tale, sier Elvestuen.

Krever handling overfor Hviterussland
Elvestuen peker også på menneskerettighetsbruddene som skjer på vårt eget kontinent, og Hviterussland som Europas siste diktatur.

– Det er bra at utenriksministeren slår fast at "hviterussere som kjemper for demokrati og menneskerettigheter skal oppleve at de har vår støtte". Jeg mener imidlertid at dette må følges opp med en langt mer forpliktende innsats fra Norges side, sier Elvestuen

– Det er et gedigent paradoks at vi så sent som i januar var i forhandlinger med det hviterussiske regimet om bedre handelsforbindelser, sier Elvestuen, som understreker at det er helt uakseptabelt å forhandle med Hviterussland slik situasjonen nå er i landet.

Utviklingen i Russland

– Jeg synes også utenriksministeren burde problematisert demokratiutviklingen i Russland i mye større grad. Dette er en sentral problemstilling for norske utenrikspolitiske interesser. Når Støre har anstrøk av å kreve respekt for menneskerettigheter og ytringsfrihet i Kina burde han gjøre det samme overfor Russland, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**