Årsmelding fra Nordland Venstres fylkestingsgruppe 2010

Avgitt av fylkestingsgruppen til årsmøtet 12. -13. februar 2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**


De folkevalgte for Venstre i Nordland Fylkesting er;

Fylkestingsgruppen for Venstre; Bjørg H.Jenssen, Franziska Wika og May Valle

Fylkestingsgruppen for Venstre; Bjørg H.Jenssen, Franziska Wika og May Valle

+Tor Arne Solvoll, 1. vara representant fylkestinget

Nordland Venstre er fortsatt i posisjon sammen med Kristelig Folkeparti , Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kystpartiet .

Arbeid i fylkestingsgruppa:
Venstre har vært aktiv i Fylkestinget på følgende saker;

Spørsmål, interpellasjoner og innspill
o Innspil til økonomiplan 2011-2014
o Nytt forslag til innstilling LoVe 2025
o Kommentarer til budsjett 2011
o Parlamentarisme i Nordland
o Naturmangfoldsåret 2010
o Utstyrsstipend
o Folkeakademiets framtid
o Kulturkort for ungdom

Uttalelser:
o Drift av Hamsunssenteret i etableringsfasen må sikres
o Telehivproblemer i tunneler på Helgeland
o Evaluering av fraværsordning for elever i videregående opplæring
o Turnusorning for leger må bestå
o Nordområdeutredning om jernbanen må også omhandle strekningen Fauske-Narvik
o Naturmangfoldsåret 2010

Avisinnlegg:
o Forsvarsbyen Bodø? — at svar på utspillet fra ordfører Odd Tore Fygle om at kampflyene ble 4 milliarder billigere enn først antatt
o Små barn og millionformuer — et innspill i debatten om forslaget fra Kunnskapsdepartementet om å hindre private barnehager å tjene penger på drift og salg av eiendom.
o Anonym makt
o Forvaltningsplan må danne grunnlag for beslutning
o Miljøverndagen og mangfoldsåret
o Diskriminerende fraværspolitikk

Pressemeldinger:
o Diskriminerende fraværspolitikk
o Hamsunsenteret
o Post på lørdager
o Turnusordning
o Kulturkort for ungdom

Annet:
o Innlegg til Bodø Venstres programarbeid høsten 2010 — næringspolitikk

Verv:
Fransziska Vika er nestleder i komite for kultur på Fylkestinget, er leder for Distriktsprogramrådet og sitter i Godtgjørelsesutvalget.

Bjørg H. Jenssen er styremedlem i Sykehusapotek Nord HF, styremedlem i AS Kommunemineral, medlem i valgkomite for tildeling av næringspris og medlem i komite for Plan og økonomi på Fylkestinget.

Saker der vi har hatt kontakt med lokallagene (listen er ikke uttømmende):
Den vet best hvor skoen trykker den som har den på. Som fylkesråd har May blitt kontaktet av flere lokalpolitikere i saker som de brenner for. Dette har i stor grad dreid seg om trafikksikkerhetstiltak og vegmidler og vegmarkeringer og lignende Samarbeid med lokallagene i de enkelte vegsakene har vært opplevd som inspirerende. Gleden og energien kommer når vi finner løsninger. De beste resultatene får vi når vi får til samspill.
o Vassenden kraftverk Leirfjorden
o Regulering Rønvikjordene
o Det har vært nært samarbeid med lokale Venstrepolitikere både i Meløy, Rødøy og Lurøy på konkrete vegsaker
o Nesna — Sjonfjellet og bedriftsetableringer på Vikholmen
o Rana — flyplassaken
o Sandnessjøen – buss og hurtigbåt
o Brønnøysund — trafikksikkerhetstiltak og bedriftsbesøk sammen med lokallaget
o God aktivitet i enkeltsaker med Lødingen, Tjeldsund, Hadsel og Bø
o Narvik — markering av nytt krysningsspor på Ofotbanen

Arbeid i fylkesrådet:
•Nordområdesatsingen
I tråd med Nordland Venstres krav om innflytelse på utforming av nordområdepolitikk, har fylkesråd for samferdsel har deltatt i arbeidet med transportløsninger i nord. Dette arbeidet er initiert av samferdselsdepartementet og er en del av den totale nordområdesatsingen, men skal knyttes opp mot Nasjonal Transportplan. Dette arbeidet har vært ledet av regionvegsjef, mens fylkesrådene for samferdsel i de tre nordligste fylkene sitter i den regionale styringsgruppen.

Vi har fått godt innblikk i transportkorridorer på tvers av grenser og besøkt Russland, Finland og Sverige. For Nordland vil samhandling med Sverige være svært viktig.

Med vekst innen bergverk, reiseliv og havbruk utfordres vi til å transportkorridorer og infrastrukturutbygging på tvers av landegrenser. Havn i Norge for eksempel bundet sammen med jernbane/veg til Sverige. I dag kreves det befraktning i grønne korridorer — tilgang til jernbane i Sverige gjør det mulig å nå et marked i Sentral- og Øst-Europa/Russland. I første delutredning anbefaler vi også en utredning om forlengelse av Nordlandsbanen fra Fauske og nordover. Dette arbeidet er nå inne i andre delfase.

I det ordinære NTP-arbeidet rettes det fokus mot oppgradering av eksisterende infrastruktur.

•Kollektivtilbud. Billigere priser! Fra kontanter til busskort.
Vi arbeider fortløpende med å bedre tilbud for reisende. For inneværende år har vi gått ut med svært gunstige pristilbud. Noe som er godt mottatt. Dette har vi kunne gjøre fordi vi fra 1.januar har overtatt ansvaret for det totale tilbudet i Nordland. Nordlandskortet er nå et felles kort for alle reiseproduktene på buss. Nå står hurtigbåtene for tur, Vi må gjøre fortløpende erfaringer når det gjelder passasjerantall m..v. før neste steg tas. Økonomisk er dette et stort løft som det også er vanskelig å gi et fullgodt estimat på før det er utprøvd.

•Kollektivplan Bodø
legges fram for bystyre og fylkestinget i februar måned. Styringsgruppen har vært tverrpolitisk sammensatt med representanter fra Bodø bystyre, samt fylkesråd for samferdsel og fylkesråd for miljø fra Nordland fylkeskommune. Denne planen viser strategier som skal legge grunnlaget for å få til effektive og gode transportløsninger i Bodø, Kollektivplanen inngår når som en del av Bypakke Bodø og vegvesenets konseptvalgutredning. Med denne koblingen ønsker vi å kunne komme i grep med målkonflikter som disse to planene kan representerer: Bedre tilrettelagt for personbiler — vers. ønske om flere over på kollektivtransport. Kollektivsatsingen og tilrettelegging for myke trafikkanter (gang-/sykkelveg), bussholdeplasser o.s.v. vil koste en god del. Utfordringen er å vinne forståelse for finansiering av denne gjennom bl.a. bompengeordning. Et tiltak for å redusere personbiltrafikken kan være tidsdifferensiert bompengeordning.

•Hurtibåt- og ferjer
Har fått forståelse for styrking av enkelte samband på fv.17. I tillegg er det fra 1. januar opprettet 2 tur/retur Svolvær-Skutvik i vinterhalvåret mot en tidligere. Det har vært krevende å gi Dønna kommune det tilbudet de har ønsket. Fra Nesna har det også vært gitt uttrykk for at de savnet bilførende båt som "regionpendel".

Tilbudet ble redusert under forrige fylkesråd for samferdsel (SP). Dette har vi nå funnet en løsning på og MS Dønna skal fra mars måned betjene sambandene.

•Vegsiden
Vi har heldigvis vært i den situasjonen at vi har kunne ta en del strakstiltak på utsatte vegstrekninger. Andre prosjekt som kan nevnes; ferdigstilt veg mellom Sortland og Bø (skal markeres), veg til Vestbygd i Lødingen (markert), innkjøring til Laukvika i Vågan (markert). Fylkesveg 452 i Meløy var i en slik forfatning at det trengtes "øyeblikkelig" hjelp.

Det var godt å få gjennomslag i rådet for å ta noen grep.. På fylkesveg 17 er det ufordringer knyttet til Glombergan og Røyvika-Kilboghamn.

•Mangel på fagfolk
Innen vegsektoren er imidlertid den største utfordringen at man mangler fagfolk. Ingeniørkompetanse er en mangelvare både i kommunene og vegvesenet nå. Vi forsøker å rekruttere fra naboland. Det kan være interessant å gå inn i et rekrutteringsopplegg sammen med kommunene. Arbeid mot utdanningsinstitusjoner, stipendordninger m.v. Har luftet dette så vidt overfor noen sentrale personer. Kan dette være en Venstresak?

•Anbudsprinsippet
Grunnen til at jeg ønsker å nevne dette spesielt, er at dette er et prinsipp for kjøp av tjenester som fungerer kun når det er god tilgang på tjenesteytere. På ferjedriftsiden opplever vi nå en stor nedgang av tilbydere. Ferjestrekningen Festvåg-Misten fikk kun to tilbydere der det ene tilbudet var så høyt at det måtte forkastes. På vegvedlikehold/driftssiden ser man det samme. Med få tilbydere oppnår man ikke det som var hensikten med anbud— nemlig lavere pris.. Kanskje bør man diskutere også sider ved dette.?

En annen risiko ved anbud — er at små entreprenører strekker seg veldig langt for å få oppdraget — slik at de store vansker med å innfri forpliktelsene i et stramt arbeidsmarked.
På vegdriftssiden kan dette gi seg utslag i dårlig leverte tjenester som igjen straffer seg og rammer den lille bedriften. Dette er nådeløse sider av konkurransesamfunnet.

Jernbane, farleder og flyplasser er ikke innenfor vårt ansvarsområde. Det er likevel utfordringer på dette feltet som vi arbeider med og som det kreves uttalelse på.

•Jernbane
Nordlandsbanen er en utfordring og vi har innledet samarbeid med Nord-Trøndeland og har felles strategi for å få gjenomslag for forbedrende tiltak. Ofotbanen er en økonomisk lønnsom bane med behov for større kapasistet. Kombinasjonen jernbane og utvikling av havn gir spennende utviklingsmuligheter for Narvik.

•Flyplasser
Har gitt økonomisk bidrag til utredning av forlengelse av rullebaner på Leknes og Stokmarknes. Krav om av rullebanene på Stokmarknes, Leknes og Stokka er satt fram i NTP sammenheng til departementet. Vi er nå inne i en utfordrende oppgave når det gjelder utarbeidelse av vurdering av ny storflyplass på Helgeland.

•Farleder
Kystverkets knappe rammer gjør at merking av enkelte farleder går over altfor mange år. Enkelte havstrekninger er særlig krevende og umerkede farleder er en trafikksikkerhetsrisiko som vi ikke kan godta.

Oppsummert
Venstre har hatt viktige innspill på saker til behandling i Fylkesrådet. Spesielt vil vi trekke frem rapporten LoVe 2025, der vi tydelig gikk imot forslag om konsekvensutredning etter petroleumsloven og fremmet forslag til egen innstilling. Resultatet ble et vedtak som slo fast at Fylkesrådet skal arbeide for utvikling av LoVe-regionen med to mulige scenarioer (med og uten petroleum) frem til Stortinget har fattet endelig vedtak.

I Parlamentarisme-saken som var til behandling i desembermøtet frontet Venstre sitt syn om at kommende Fylkesting skal kunne vurdere Formannskapsmodellen. Vi fikk dessverre ikke flertall i Fylkestinget på saken.

Venstre har vært en aktiv aktør i både kultur og utdanningssaker, og fått gjennomslag for flere av sine innspill og uttalelser.

Samarbeidet i Fylkesrådet har gått veldig greit. Vi sloss om de samme midlene, men gjør det med spirit og humør. Er vi uenige så kan vi være hissige, noen mer enn andre. Da lar vi det gå en dag eller to — så får vi det beste resultat. Fylkeslaget er godt fornøyd med de totale rammene vi har fått innenfor veg og samferdsel spesielt

Til slutt
Fylkestingsgruppa vil takke for et godt samarbeid med styret i Nordland Venstre og spesielt avgått leder Berit Woie Berg for et ryddig og godt lederskap. Det har vært opplevd som helt nødvendig med en god og gjensidig informativ dialog mellom styret i Nordland Venstre og fylkespolitikerne.

Bodø, 10.02.11

May Valle
Fylkesråd for samferdesel

Bjørg H. Jenssen
Gruppeleder Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**