— Alle kan velges til hovedutvalgene

Nes Venstre tok i ukens formannskapsmøte til orde for at alle som er valgbare skal kunne velges inn i hovedutvalgene. Dette gjelder også ungdommer som ikke har nådd stemmerettsalder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Formannskapet behandlet denne uken det nye Saksbehandlings- og delegeringsreglement for Nes kommune.

I punktene som omhandler valg av medlemmer til hovedutvalgene heter det i utkastet at:

“Gjennomgående representasjon er ikke et krav, men bør tilstrebes.”

Skal følge kommuneloven

Øystein Smidt

Foto: Sesselja Bigseth

Nes Venstre mener dette er en uheldig formulering. I formannskapsmøtet tok derfor leder Øystein Smidt til orde for å fjerne setningen om at gjennomgående representasjon var ønskelig ved valg av hovedutvalg.

— Jeg fikk enstemmighet om at den skal erstattes med at slike valg skal foretas i henhold til kommunelovens §14, d.v.s. at alle innbyggere i Nes som har stemmerett kan velges til slike utvalg, sier Øystein.

Dette er også hvordan valg av medlemmer til hovedutvalg har blitt gjort tidligere. En slik praksis åpner altså for at andre enn kommunestyremedlemmene kan sitte i utvalgene. For partier med få representanter i kommunestyret gir dette mulighet til å involvere flere av medlemmene i det politiske arbeidet.

Åpner for ungdommer
Det åpner også for at kommunens yngre innbyggere kan ta del i den politiske prosessen.

— Etter denne bestemmelsen er det til og med mulighet for at også personer under 18 år kan velges til slike verv, men de har anledning til å nekte å la seg velge, sier Øystein.

Dette sier loven
Kommunelovens §14, punkt a), sier følgende:

Norges Lover Lov Justis

Foto: Stein Inge Dahn

“Valgbar og pliktig til å ta imot valg er den som har stemmerett ved valg til kommunestyre og fylkesting, og som når valget finner sted står innført i folkeregisteret som bosatt i vedkommende kommune eller i en av kommunene i fylket. Ved valg til kommunedelsutvalg kan kommunestyret vedta at bare de som er innført i folkeregisteret som bosatt i vedkommende kommunedel, er valgbare.

Den som ikke har nådd stemmerettsalder, er valgbar, men ikke pliktig til å ta imot valg.”

Hele Kommuneloven kan du lese på Lovdata.no.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**