Rakkestad Venstre etterlyser handlingsplan mot seksuelle overgrep

Vestre ønsker at Rakkestad skal være et utrygt sted for overgripere og trygt sted å fortelle om seksuelle overgrep og etterlyser en overordnet handlingsplan for forebygging og avdekking av seksuelle overgrep.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Venstre er et parti som også vil hjelpe de som liten eller ingen stemme har. Det er like viktig at de som ikke kan eller makter å fremme sin sak får en stemme og den hjelp de trenger. Samfunnet er så fult av skjulte vonde skjebner som kunne vært unngått bare vi hadde våget å snakke om og ta tak i sakene deres. Dette er ofte saker forbundet med stor skam for ofret, som forskjellige typer vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep.

Seksuelle overgrep mot barn og unge er vel noe av det mest grusomme vi kan tenke oss. Det er så grusomt og utenkelig at mange av oss ikke klarer å forholde oss til det. Vi skyver det bare vekk og later som det ikke eksisterer. Men det eksisterer, overalt. Så mye som 5 % av barn under 18 år har vært utsatt for gjentatte og alvorlige seksuelle overgrep. Det vil si mer enn en i hver skoleklasse i snitt får sine liv ødelagt fordi noen tar seg til rette og vi andre holder kjeft. Det er tausheten rundt seksuelle overgrep som gjør at overgripere kan herje fritt og ødelegge livet for så mange.

Jan Tore Gjøby legger frem interpellasjonen i kommunestyret

Foto: Aril Foto

Hovedmålet med å ta tak i overgrepsproblematikken er å forebygge. Unngå at overgrep skjer. Men for å unngå overgrep må vi avdekke de som allerede skjer og vi må gjøre det trygt og riktig for ofrene å fortelle om de grusomhetene de opplever eller har opplevd så tidlig som mulig.

I et moderne samfunn har det offentlige tatt på seg mange av velferdsoppgavene. Mange av disse velferdsoppgavene som innebefatter omsorg og opplæring drives av kommunene. Det er barnehager, skoler, helse- og omsorgstjenesten med mer. Dette er arenaer hvor barn oppholder seg mye og hvor overgrep lett kan avdekkes.

Det er med andre ord Rakkestad kommune, med kommunestyret som øverste myndighet, som har ansvaret for de arenaene hvor overgrep kan forebygges og avdekkes. Det er et ansvar vi må ta, og vi må gjøre vårt ytterste får å minimere omfanget av overgrep. Den eneste måten å få dette til på er å være åpne om problemet og villige til å handle.

Dette er også arenaer som enkelte søker til får å få tilfredsstilt sin uakseptable og ødeleggende seksuelle behov. Vi kan heller ikke se bort fra dette ansvaret, og vi må utarbeide klare og strenge retningslinjer for å minimere risikoen og får å kunne opptre profesjonelt og tydelig hvis en uønsket situasjon avdekkes.

Venstre ønsker ikke å mistenkeliggjøre noen med dette utspillet. Hverken foreldre, ansatte i kommunen eller andre. Venstre vil gjør Rakkestad til en sted hvor alle skal vite at det å forgripe seg seksuelt ikke er ok. En kommune hvor det skal føles trygt og riktig å fortelle om overgrep. Både store og små. Venstre vil ikke at Rakkestad skal være et friområde for overgripere fordi vi ikke vil ta tak i det som er så vanskelig.

Med bakgrunn i dette har Rakkestad Venstre levert en interpellasjon til torsdagens kommunestyremøte. Du kan lese interpellasjonen her.

Statistikk m.m. om seksuelle overgrep finner du her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**