Stad Skipstunnel må bygges

– Stad Skipstunnel binder Norge og Vestlandet sammen på sjøen og må derfor bygges. Stad Skipstunnel er et nasjonalt ansvar, og må være et nasjonalt løft, sa Odd Einar Dørum da han fredag 4. februar representerte Venstre på en konferanse om Stad Skipstunnel i Ålsesund.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Odd Einar Dørum

Foto: Stortinget

– Jeg vil særlig trekke fram at vi allerede i dag vet at været vil bli tøffere og forholdene på sjøen mer krevende i framtida. Det vil merkes på kysten. Dersom vi fortsatt skal ha et næringsliv på Vestlandet som det skinner av og som skaper inntekter for landet, så er Stad Skipstunnel nødvendig.

Det sa Odd Einar Dørum i Ålesund i dag, da han representerte Venstre på en konferanse om Stad Skipstunnel. Han utfordret også fylkene på Vestlandet om å sette prosjektet på topp i sine prioriteringer, og om å tenke kreativt rundt nye finansieringspakker som kan framskynde byggestart så mye som mulig. På konferansen ble det lagtfram en ny rapport som viser at Stad Skipstunnel er 3 mrd kroner mer samfunnsøkonomisk lønnsomt enn tidligere lagt til grunn, og vil ha enorm betydning for næringsutvikling og sikkerhet på sjøen på Vestlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**