Nordområdepolitisk innhold gjennom helikoptersatsing

Norges utfordringer med maritim overvåkning og beredskap kan best imøtekommes med et helikoptertyngdepunkt i nord, sier Troms Venstre i en årsmøteuttalelse

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Nordområdene er Norges viktigste satsingsområde. Norsk nordområdepolitikk skal dreie seg om vårt forhold til naboland, miljøet og ressursene i nord, og det vil handle om hvilken infrastruktur vi har i nordlige Norge for å ivareta overvåkning og suverenitetshevdelse, samt felles interesser med nabolandene. Forsvaret i nord vil da spille en viktig rolle for overvåkning, tilstedeværelse, stabilitet og suverenitet, men også for å bygge landsdelen og tilføre høykompetanse.

Når regjeringen uttrykker at nordområdene er Norges viktigste strategiske satsingsområde, og at dette skal reflekteres i utviklingen av Forsvaret, kan politikken få innhold gjennom satsing på Bardufoss som hovedbase for Forsvarets helikopterstruktur og lokasjon for et nasjonalt kompetansesenter for helikopter.

Norges utfordringer med maritim overvåkning og beredskap kan best imøtekommes med et helikoptertyngdepunkt i nord. Hovedoperasjonsområdene er i havområdene i nord, fiskevernsonen rundt Svalbard, fiskerisonen rundt Jan Mayen og i havområdene som grenser til Russland. Fremtidig bruk av nye seilingsruter som Nordøstpassasjen og Polhavet medfører ytterligere behov for tilstedeværende ressurser på havet — med helikopter tilgjengelig. Satsingen på Bardufoss vil gi nødvendig nærhet til de prioriterte havområdene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**