Lokalpolitikk – saker fra fylkesårsmøte

Jeg har i helgen vært i Ulvik på fylkesårsmøte til Venstre for å forme den gode politikken for Hordaland og for å sette aktuelle liberale saker på dagsorden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Mona Hellesnes leder i Hordaland Venstre

Foto: Frode Nergaard Fjeldstad

På fredag ble den tidligere askøyværingen, nå bosatt i Ulvik, Mona Haugland Hellesnes valgt som førstekandidat på fylkeslisten. Hun er en flott kandidat som vil representere hele fylket på en god måte.

På et slikt møte blir det diskutert og formet ny politikk. Man får også anledning til å ta se litt ut over egen kommune og samtidig sette de lokale sakene i perspektiv. Av noen de aktuelle sakene vi var inne på var vil jeg her nevne:

Energiforsyning i vest. Hordaland står i fare for i få nye kraftlinjer i luftspenn gjennom verdifulle natur- og kulturlandskap. Hordaland Venstre sier nei til luftspenn og ja til kabel i Hardanger og Nord-Hordaland dersom kraftledningene skal bygges. Det er svært skuffende at den sittende regjeringen har latt hensyn til kraftutbyggerne gå foran miljøet, naturverdiene og unisone protester fra lokalbefolkningen. I denne debatten ble også 132kV tilførselslinjen til Horsøy bragt opp som et eksempel hvor de som bygget ut ledningsnettet tenker mer på pengen enn natur- og kulturlandskap.

Etablering av psykisk lavterskeltilbud i kommunene. Hordaland Venstre vil legge til rette for utvikling av slikt lavterskeltilbud i kommunene. Tilgang til et slikt psykisk helsetilbud må bli en selvsagt del av primærhelsetjenesten slik som allmennlegetjenesten, helsesøster- og fysioterapitjenesten. I om lag 40 kommuner i landet er det etablert et slikt tilbud, der pasienter kan ta direkte kontakt. Erfaringen viser at det ofte er tilstrekkelig med en kort serie samtaler for å komme på rett kjøl.

Skole, da videregående spesielt. Venstre vil at ungdommer skal kunne velge en skole i sitt nærområde hvor de også finner den retningen eller fagkombinasjonen som passer hver enkel best. Samtidig vil elevene fort kunne spare en time reisetid hver dag ved å bruke det nærmeste alternativet. I dag er Askøy VGS for liten for at alle skal kunne få dette tilbudet med det elevgrunnlaget vi har i Askøy kommune i dag.

Kyststamveien, E 39, er en av de viktigste livsnervene på Vestlandet, men dessverre er den også blitt en dødsvei. Ingen veier på Vestlandet har flere dødsulykker, og den er nest verst i hele landet. Å få ned antall ulykker på denne veien blir derfor svært viktig. Dette må løses ved blant annet å oppruste veinettet og få midtdeler på store deler av strekningen.

Dette er noen av sakene som har vært drøftet og som viser eksempel på god Venstre politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**