Kyststamveien må få midtdeler

Kyststamveien, E 39, er en av de viktigste livsnervene på Vestlandet, men dessverre er den også blitt en dødsvei. Ingen veier på Vestlandet har flere dødsulykker, og den er nest verst i hele landet. Å få ned antall ulykker på denne veien må derfor bli den viktigste veipolitiske saken på Vestlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

.

Vei

Foto: Microsoft

Venstre vil forsere utbyggingen av kyststamveien Stavanger-Bergen-Ålesund-Trondheim, og Hordaland Venstre krever at veien rustes opp med midtdeler store deler av strekningen.

I Sverige har de bla ved bruk av midtdeler redusert dødsulykkene i veitrafikken kraftig; Pr 100.000 innbyggere var det 2,9 dødsfall på svenske veier i 2010, det tilsvarende norske tallet er 4,2 dødsfall på 100.000 innbyggere. I Sverige bygges det ca 200 kilometer møtefri vei pr år, og dødstallene reduseres med opptil 80 prosent på veiene som får midtdeler. Svenskene har også vist at det er mye billigere å bygge trefeltsveier med midtdeler enn firefelts motorveier. Trefeltsveiene veksler mellom ett og to felt i hver kjøreretning, og det sikres god trafikkflyt fordi det jevnlig er partier med forbikjøringsfelt eller 2 felt i samme retning. Dette vil trolig være den enkleste og billigste måten og bygge ut E39 i den krevende vestlandsgeografien.

I tillegg krever Hordaland Venstre følgende strakstiltak:

Lavere fartsgrense på utsatte strekninger
Bedre rutiner for oppfølging av meldinger om glatt veibane
Økt kontrollaktivitet og mer synlig politi langs veiene
Skjerpede sikkerhetskrav til tungtransport og økt kontrollen slik at kjøretøy som ikke er skodd for norske føreforhold får kjøreforbud
Føre opp tavler med holdningsskapende informasjon om kjøreadferd på ulykkesbelastede veistrekninger

Vedtatt under Hordaland Venstre sitt fylkesårsmøte i Ulvik 6. Februar 2011

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**