Årsmøtet: Venstre vil ha “gründer-fredning”

Mange av framtidas arbeidsplasser i Rogaland skal komme i bedrifter som enda ikke har startet opp. Nye bedrifter og arbeidsplasser er derfor avgjørende for framtidige skatteinntekter og verdiskapning i en region som mer og mer må omstille seg fra olje- og gassproduksjon, skriver Rogaland Venstres årsmøte i en uttalelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Arbeid

Foto: Roar Sollied 06

I dag starter beskatning av nyetablerte bedrifter fra første dag. Bedriftene har god nytte av etablererstipend fra Innovasjon Norge og Skattefunn ordninger, men enda enklere ordninger kan gi nye bedrifter en bedre oppstartshjelp.

Venstre ønsker å arbeide for at nystartede bedrifter skal få en enda bedre starthjelp fra det offentlige.
Den enkleste måten er å innvilge bedriftene en fredningsperiode fra beskatning. Dette vil redusere byråkrati både hos Innovasjon Norge og på skattekontorene samtidig som nye bedrifter får enda bedre etableringsvilkår. I stedet for å bruke ressurser på å finne det riktige programmet og det mest passende fondet for nye bedrifter, kan de enkelt og ubyråkratisk innvilges en fredningsperiode som gjør at etableringskostnadene reduseres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**