Tillat proffboksing i Norge

Hordaland Venstre mener at profesjonell boksing bør tillates i Norge, så lenge dette foregår i kontrollerte former.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Så lenge andre idretter og fritidsgjøremål med stor helserisiko tillates, er det ingen grunn til å holde proffboksingen unna norske idrettsarenaer.

Profesjonell boksing ble forbudt i Norge i 1981. Argumentasjonen bak var å hindre uønsket kommersialisering, det skadelige inntrykket det gav for publikum og helserisikoen utøverne påfører seg selv. Ingen av disse er tilstrekkelige argumenter for å opprettholde et forbud mot idretten i et liberalt samfunn, hvor prinsippet om frihet under ansvar skal veie tyngst. Hordaland Venstre anerkjenner voksne menneskers evne til å avgjøre selv om de vil utøve idretten sin eller ikke.

Man skal selvsagt ikke legge skjul på helserisikoen utøverne utsetter seg for. Når utøverne er gjort klare over risikoen, er det likevel de, og ikke staten gjennom dagens forbud, som har rett til å bestemme om de vil gå i bokseringen. Hvis man skal følge helseargumentet, burde man samtidig forby aktiviteter som alpin og fallskjermhopping, aktiviteter som koster opptil flere menneskeliv årlig.

Norske proffboksere er i dag tvunget i eksil for å utøve idretten sin. Hordaland Venstre inviterer disse idrettsheltene tilbake til Norge, og vil la dem utøve idretten sin i hjemlandet uten å regnes som kriminelle.

Vedtatt under Hordaland Venstre sitt fylkesårsmøte i Ulvik 6. Februar 2011.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**