Roar Sollied fortsetter på topp

Troms Venstres nominasjonsmøte valgte søndag formiddag Roar Sollied til å toppe Venstres liste i Troms. Foreslåtte kandidat Øystein Nilsen trakk seg fra topplassen av hensyn til ny jobbsituasjon. Sollied går dermed inn i sin fjerde periode som førstekandidat til fylkesvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Ung andrekandidat

Øystein Nilsen og Elin Sandvik

Foto: RoSo

Tromsø Venstre fikk gjennomslag for å løfte unge og lovende Elin Sandvik opp til andreplassen. Hun er fylkesleder i Unge Venstre og har vært styremedlem i Troms V i to år.

Maria Serafia Fjellstad 3. kand Troms

Foto: RoSo

Deretter følger Maria Serafia Fjellstad (bildet) fra Harstad og Arve Cruickshank, Lenvik på ei liste med 43 navn.
-Vi var svært nær ved å få to mandater for 4 år siden, og nå går vi for tre, sier Roar Sollied. Økning i medlemsmassen og muligheten for flere lokallag og lister gir grunnlag for å tro det, mener han. —Venstres politikk ivaretar godt de avveininger vi må gjøre mellom vekst og miljø, mellom individuell frihet og ansvar for fellesskapet, sier Venstrelederen.

Nordområdepolitikk og energi
Johan Petter Barlindhaugs innledning om Nordområdene etter delelinjeavtalen skapte engasjement og diskusjon. I uttalelsen Nordområdene er Norges viktigste energiregion viser Troms Venstre til behovet for bygging av kraftnett for jevnere strømpriser for forbrukerne, samt at en nødvendig satsing på fornybar energi fordrer nye kraftlinjer. Troms Venstre ønsker konsekvensutredning av Barentshavet og mener samtidig at inntekter fra gass vil være nødvendig for å opprettholde velferden på kort sikt inntil nytt næringsliv basert på fornybar energi er etablert.

Gjennom en annen uttalelse gir Troms Venstre forslag til reelt nordområdepolitisk innhold gjennom etablering av nasjonalt kompetansesenter for helikopter på Bardufoss. Troms Venstre ønsker videre en vedlikeholdsreform der det gis økonomiske virkemidler for å utbedre veier og samfunnsbygninger som skoler, kirker, helseinstitusjoner og andre kommunale bygg. Slike viktige samfunnsverdier må oftest vike for lovpålagte oppgaver.

Avklaring omkring de papirløse
Troms Venstre mener det er behov for å avklare rettighetene til de papirløse i Norge, og vil blant annet ha en gjennomgang av praksisen i forbindelse med avslag på humanitært grunnlag. Fylkeslaget mener også at søknader om beskyttelse lettere må kunne omgjøres til søknad opp opphold etter Utlendingelovens paragraf 3 om arbeidsinnvanding.

Utsendinger til LM

Elin Kartine Sandvik Troms UV

Foto: RoSo

Årsmøtet uttrykte tilfredshet med økningen i medlemstallet og styrking av organisasjonen i fylket. —Jeg er fornøyd med at vi har god skikk på økonomien og at vi skal kunne gjennomføre en valgkamp med blant annet "Lokalpolitisk nettverk" i vårhalvåret, sier Sollied.

Landsmøteutsendinger til Trondheim i april ble foruten fylkeleder Roar Sollied, Elin Sandvik (bildet), Øystein Nilsen, Maria Fjellstad, Jonas Stein Eilertsen og Marthe Frette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**