Om indre anliggender

Dobbeltmoral, sleivspark og mobbing i politikken.

Lesernnlegg i Lindesnes Avis

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Kaare Hjorth refser sin tidligere partifelle Vidar Kleppe for å kommentere FrPs «indre anliggender». Munnkurv eller taushetsplikt?

Selv vil han ikke engang blande seg inn i Lindesnes FrP, men overfor Venstre gjelder det visst andre spilleregler når det gjelder politisk kutyme. «Ethvert politisk parti er en dynamisk prosess. Bortsett fra Venstre da,» skriver Hjorth i mandagens Lindesnes. Han vet tydeligvis mye om Venstres «indre anliggender». Der er en visst ikke like dynamiske og opptatt av utskiftninger. Slike ubegrunnede utsagn kalles gjerne for sleivspark, dobbeltmoral, eller den berømmelige bjelken i øyet. Her er det ikke bare Hjorth selv som snakker. Dette er en retorikk som FrP også benytter seg av i riksmedia.

Vi i Venstre har opp gjennom årene vist at vi er seige og tåler mye. Vi er mer dynamiske enn det Hjorth liker, men det vi ikke har, er eksklusjonsparagrafer og diktatorisk sentralstyring fra Oslo. Uenigheter jobber vi med, og det skaper gode og dype diskusjoner, men vi driver ikke med å kaste folk ut. Folk kan velge meninger selv. Vi mixer ikke liberalisme med konservativt føleri for å tekkes populismens vinder, selv om FrPs oppskrift er effektiv. Venstre var landets første moderne miljøparti. Den liberale ideologien er i seg selv et dynamisk kompleks. Enkeltmenneskets rett til å leve og tenke anderledes, står sentralt. Det må stadig diskuteres opp mot sosialliberale verdier. Dette er krevende og lar seg ikke forene med partipisk og utrenskninger. Venstre rekrutterer da også sine politikere anderledes enn Frp, og har følgelig en stor andel kvinner. Venstre har blitt kalt miljøpartiet, lærerpartiet, diskusjonsklubb, kaffe-latte-partiet, gründerpartiet, og mer -emblemer på vår mangfoldighet og innsats.

Det er symptomatisk at FrP som en gang var selve innbegrepet på et miniparti, nå føler seg så stort at det kan rakke ned på andre. Har man glemt Anders Lange? Carl Ivar Hagen? Folk flest har fått med seg at det er FrP som skriker høyest for å heve sperregrensen. Vel å merke da FrP selv først følte seg på trygg grunn i Løvebakken. Er ikke dette hovmod? Selv om vi er dypt uenige med Vidar Kleppe, både ideologisk og praktisk, er det på sin plass å forsvare også hans rett til å være et politisk menneske -uansett hvilken gjeng som er størst i skolegården.

Trond Birkeland
Lokallagsleder Mandal Venstre