Årsmøtet: Nei til byråkratisering i skolen — la læreren være lærer!

Norge har mange kvalifiserte og kunnskapsrike lærere som utfører sin profesjon til elevenes beste. Norske elever har krav på kompetansen og kunnskapen som lærerne gir. Realiteten i dag er at skolen er blitt mer byråkratisert og har mindre fokus på kunnskapsformidling, sier Rogalands Venstre i en uttalelse fra årsmøtet i helgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Studenter, høgskole, universitet, studier

Foto: Microsoft

Tidsbrukutvalgets rapport fra 2009 slår fast at lærernes kompetanse og samspillet med elevene er de faktorer som har størst påvirkning på elevenes motivasjon og læringsutbytte. Derfor er det viktig å legge til rette for at lærerne bruker mest mulig av tiden til skolens kjerneoppgave som er undervisning.

Venstre i Rogaland er enig i at dokumentasjonsbyrden i skolen må reduseres. Venstre skal sørge for at en ikke bruker flere kartleggingsprøver og annen form for dokumentasjon utover forskriftene i opplæringsloven. Slik kan en bruke mer ressurser på å gi elevene tilpasset opplæring i fagene. Skolen må ha valgfrihet og handlingsrom og selv kunne styre ressursene der de trengs mest, slik at elever får den undervisning som de har krav på samtidig som lærernes integritet og profesjonalitet ivaretas.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**