Sola Venstre på fylkesårsmøtet til Rogaland Venstre

Et engasjert Sola Venstre på fylkesårsmøtet I Haugesund

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Eli Aspen fra Sola Venstre talte om de utfordringer man ville få gjennom den kommende overføring av krevende helse- og omsorgstjenester fra spesialisthelsetjenester til kommunene. Hun påpekte at dette ville kreve et utstrakt samarbeid mellom kommunene for å skaffe rett kompetanse ut til brukerne. I mange saker blir det nødvendig å lete utover kommunegrensene og inngå samarbeid med andre kommuner for å finne de beste, de mest rasjonelle og mest effektive løsningene.

Anja Berggård Endresen ønsket en bedre finansiering av etter- og videreutdanningstilbudet for lærerne. Flere kommuner velger å ikke benytte seg av fullt ut av tilbudene som allerede finnes gjennom regjeringens prosjekt “Kompetanse for kvalitet”. Dette skyldes mangelfull finansiering. En god skole skapes av gode lærere. Gode lærere har behov for gode tilbud om etter- og videreutdanning. For å sikre dette bør man ha bedre finansiering fra statlig hold, men skoleeierne skal også kunne omprioritere midlene som idag tilfaller skolen. Ved å droppe skolefruktordninger og en leksehjelpordning slik den er idag, vil man også sørge for å frigjøre midler til styrking av lærerne.

Rita Torland talte om en nyordning der man innførte en ny og særskilt behandling av barneflyktninger som kom til Norge før fyllte atten år. Alt for lang saksbehandling, gjør at disse barna får en særskilt tilknytning til det norske samfunnet og de er ekstra sårbare når det blir snakk om å bli deportert tilbake til sitt “hjemland”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**