Lanserer samferdselspakke for Østfold i morgen

Venstres stortingsrepresentant og samferdselspolitiske talskvinne Borghild Tenden, lanserer sammen med fylkestingskandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark og lokale kandidater felles samferdselspakke for Østfold i morgen kl. 10 i Halden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Østfold Venstre inviterer til presentasjon av felles nasjonal og regional samferdselsatsing, i morgen LØRDAG 5. FEBRUAR, KL. 10:00 på KASSERNA, FREDRIKSTEN FESTNING, HALDEN.

Borghild Tenden foran Flytoget

Foto: Venstre

Stortingsrepresentant og tidligere nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen Borghild Tenden vil presentere nasjonale satsinger, med vekt på Venstres forslag i Stortinget denne uken om intercitytoget mellom Oslo S og Halden.

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: NRK Østfold

Fylkestingskandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark og lokale kandidater fra Fredrikstad, Sarpsborg, Moss, Halden, Eidsberg og Rakkestad vil være til stede for å fortelle om lokale satsinger. Dette er vårt svar på fagrapportene som kom til ny Nasjonal Transportplan (NTP) denne uka. Underlagsrapportene til ny Nasjonal Transportplan finner du her.

Hovedmomentene vil være:

Storsatsing på jernbane: Venstre har foreslått raskere utbygging av dobbeltspor Oslo – Halden i Stortinget denne uken. I tillegg vil vi ruste opp kjøreledningene og signalanlegget, åpne Rakkestad – Sarpsborg for persontrafikk og koble Østre Linje på dobbeltsporet til Ski, slik at også Indre Østfold kan nyte godt av den nasjonale jernbanesatsingen.

Lettere å bruke sykkel til jobb og skole: Venstre vil bruke 1 kr på kollektivtrafikk og gang- og sykkelstier for hver krone som brukes på vei. Dette vil vi for eksempel gjøre ved å legge opp gang- og sykkelstier mellom der folk bor og der folk arbeider og går på skole, med nedslepne fortauskanter og sykkelparkering med tak.

Styrke byene og tettstedene: Venstre har gode trafikkløsninger som hovedprioritet i regional og lokal planlegging, slik at nye bolig- og arbeidsområder legges slik at det kan opprettholdes eller opprettes kollektiv- og sykkelløsninger dit. Ny handels- og servicevirksomhet bør skje i sentrum, ikke som kjøpesentre utenfor by- og bygdesentrene.

Binde fylket sammen: I tillegg til å gjenåpne jernbane mellom Indre Østfold og Nedre Glomma, vil vi prioritere riksvei 22 fra Svenskegrensen via Halden og Indre Østfold til Akershus grense og havneveiene fra Fredrikstad og Moss til E6. Bare slik sikrer vi at vi binder fylket vårt sammen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**