Innfartsvei for Kristiansund — med grønne sykkeltraséer for transportsykling

-Vi vil ha en god trafikkløsning for Kristiansund. Om en ny innfartsvei er løsningen kan vi ikke besvare før vi har fått utredet alternativene. Spørsmålet må settes inn i en ramme som omhandler god trafikkavvikling for alle som ferdes, både bilister, syklende og gående.
Det skriver Venstre sin ordførerkandidat Ragnhild Helseth, i et innlegg på s.3 i TK fredag 04.02.11.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Innlegget var sendt inn sammen med andrekandidat Pål Farstad og leder for miljøkomiteen i Kristiansund, Andreas Sandvik.

Innlegget:

Vi er i startgropa for valgkamp 2011. Kristiansund Venstre har spørsmålet om fremtidens innfartsvei som en av sine hovedsaker. Transportbehov skal dekkes på en effektiv, trafikksikker og miljøvennlig måte for alle!

sykkelbyen mandal

Foto: NA

Vi vil ha en god trafikkløsning for Kristiansund. Om en ny innfartsvei er løsningen kan vi ikke besvare før vi har fått utredet alternativene. Spørsmålet må settes inn i en ramme som omhandler god trafikkavvikling for alle som ferdes, både bilister, syklende og gående.

Trafikksikring og miljøkonsekvenser må ligge i bunn for valg av løsning. Det vil gjelde miljø
knyttet til transport, som utslipp av CO2, men også konsekvenser for de som bor langs
dagens innfartsvei og de som blir naboer til en eventuell ny innfartsvei.

Sentrumsplana skal revideres. Venstre foreslo og fikk flertall i bystyret for at det skal
utarbeides en plan for Goma sentrum. Steds- og byutvikling blir sentrale spørsmål fremover.
Vei skal samle, ikke dele. Veien skal knytte oss til omlandet. Samtidig skal ikke Kristiansund
fremstå som en gjennomfartsåre eller et veikryss. Det skal være et sted der man gjerne vil
stanse opp og se seg om.

Før spørsmålet om bompengefinansiering av en ny innfartsvei tas opp til behandling, vil
Venstre ha avklart om rushtidsavgift og trafikksikringstiltak kan løse utfordringene vi har
i dag, knyttet til kø i biltrafikken i morgen- og ettermiddagsrushet.

Vil en satsing på kollektivtrafikk kunne avhjelpe dagens bilkøer? Venstre ønsker at dette må
utredes nærmere. Vi tror mange flere av dagens privatbilister ville valgt buss hvis antall
avganger ble økt og ved at det ble lagt betydelig mer vekt på funksjonell utforming av
holdeplasser.

Syklister må gis en særlig oppmerksomhet. Transportsykling er en betegnelse som angir at sykkel benyttes til og fra jobb eller skole eller tilsvarende. En by som tenker fremtidsrettet, som tenker miljø og folkehelsen må planlegge for veiløsninger som ivaretar dette . Mange må i dag velge kjørebanen fordi gang- og sykkelveiene krever en defensiv sykling av hensyn til gående, kryssende gangtrafikk og farlige kryssing av veibane. Løs grus og glasskår på gangveiene er en risiko for velt og punktering. Derfor trengs egne sykkeltraséer. Venstre lanserer forslag om grønne sykkel-traséer som gjør trygg sykling mulig mellom alle bydeler. Sundbåten vil høre med i en slik løsning.

Innfartsvei som tar miljø og mennesker på alvor, blir en av de viktigste sakene for Kristiansund Venstre i kommende valgkamp. Vi vil ha en bred utredning av alternativer.
Venstre går inn i valgkampen med en visjon om at Kristiansund skal bli en moderne by basert på miljøvennlige næringer, en infrastruktur som tar miljøet på alvor og som setter helse, kultur og kunnskap i sentrum.

Ragnhild Helseth – Ordførerkandidat, Kristiansund Venstre
Pål Farstad — Andrekandidat, Kristiansund Venstre
Andreas Sandvik, leder Komit´4 Miljø, Listekandidat Kristiansund Venstre

Trolleybuss TIDE Buss

Foto: Alf Helge Greaker

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**