Transportløsninger må møte fremtiden

På tirsdag la fagetatene frem underlagsrapporter som skal danne et grunnlag for neste nasjonal transportplan. Alle prognoser viser tydelig at befolkningsveksten gir en stor trafikkvekst i de større byregionene.
Venstre mener en så stor del som mulig av denne trafikkveksten bør tas av kollektivtrafikken og gang- og sykkelløsninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

På tirsdag la fagetatene frem underlagsrapporter (http://www.ntp.dep.no/2014-2023/arbdok_prosjrapp.html ) som skal danne et grunnlag for neste nasjonal transportplan. Alle prognoser viser tydelig at befolkningsveksten gir en stor trafikkvekst i de større byregionene.

plakat forside Trondheim

Foto: NN

– Dette krever en samordnet areal- og transportplanlegging, en vesentlig utbygging av kollektivtrafikken og restriksjoner mot veksten i biltrafikken. For å få til slike samordnede tiltakspakker i by trengs forpliktende avtaler mellom stat, fylkeskommuner og kommuner. I denne sammenhengen må bidra mer til utbygging og drift av høykvalitets kollektivtrafikksystem i de største byregionene, sier Jon Gunnes i Trondheim Venstre.

I følge SSBs befolkningsframskrivning vil Norge ha om lag 25 prosent flere innbyggere i 2040 enn i dag. Veksten antas først og fremst å skje i byområdene, særlig i de større byregionene i Sør-Norge. Der beregnes veksten til rundt 40 prosent. Veksten blir altså størst der det i dag er kapasitetsproblemer i transportsystemet og der trafikken skaper miljøproblemer, men og så der man har best muligheter til å gjøre noe med problemet. Personer som bor eller arbeider i områder med stor tetthet og et mangfold av aktiviteter, reiser kortere og mer med kollektive transportmidler og går og sykler mer enn andre. Kjøpesentre langt fra sentrum gir vesentlig økt transportomfang og flere bilreiser sammenlignet med kjøpesentre nær sentrum.

Arealplanlegging håndteres av kommunene selv og her vil Venstre i Trondheim og Malvik (de to største vekstkommunene) klart gå inn for en fortetningspolitikk rundt de kollektive knutepunktene. Det betyr at vi sier ja til storstilt boligbygging på Nyhavna, Ranheim, Vikhamar og Hommelvik for å nevne noen eksempler.

Det finnes en omfattende kunnskap om hvilke virkemidler som trengs i byregionene for å endre på transportmiddelfordelingen. Det er stor faglig enighet om at det er behov for å samordne forskjellige tiltak der stat, fylkeskommuner og kommuner har et delt ansvar: En arealbruk som gir en mer kompakt byregion og tar utgangspunkt i kollektivtrafikkens krav, satsing på effektiv og attraktiv kollektivtrafikk, sykling og gange og restriktive tiltak mot bilbruk, som for eksempel køprising og restriktiv parkeringspolitikk.

– Venstre er tydelige på at det er nødvendig å innføre restriktive tiltak på bilbruk i storbyregionene, men dette må følges opp med et moderne og godt kollektivtilbud. Et slikt kollektivtilbud klarer ikke kommuner og fylkeskommuner å løfte alene, sier Jon Gunnes.

Venstre har som målsetning at kollektivtrafikken skal ta hånd om en stor del av den forventede trafikkveksten i storbyregionene. På bakgrunn av den store befolkningsveksten er dette en kjempeutfordring som krever et kapasitetssterkt og attraktivt kollektivtilbud. Venstre vil ha utbygging av både t-bane og trikk i Oslo og Akershus, en forlengelse av den nylige åpnede bybanen i Bergen og en ny bybane i Stavanger. I tillegg må vi ha på plass utbygging av jernbanen og bussystemer med høy framkommelighet og pålitelighet i alle fire storbyregionene.

Think elbil med Venstre-logo

Foto: Sigmund Tenden

Trondheim Venstre er særs fornøyd med målsettingen i Miljøpakken for Trondheim. Bruken av penger er fornuftig med hensyn på fordelingen mellom ny vei, kollektivløsninger og gang og sykkelveier. Det brukes i dag bil på 58% av transportoppdragene i Trondheim og vi har en målsetting om at vi i fremtiden ikke kan tillate mer enn 50%. Hvis bilen i tillegg mer eller mindre slutter å spy ut CO2 fordi vi får nye tekniske løsninger med oppladbare hybridbiler og en langt større andel som går på elektrisitet, så vil bilproblemet mer og mer bli et bysentrumsproblem.

– Utfordringen er at slike utbygginger krever økonomiske ressurser som ligger utenfor det fylkeskommuner og kommuner klarer å realisere, sier Jon Gunnes, og viser til at det viser at det vurderes kollektivtrafikkprosjekter i de fire storbyregionene for opp mot 80 mrd. kr utover jernbaneprosjekter.

I Trondheim får vi nå diskusjonen om vi skal forlenge Gråkallbanen med tunell fra Bakke bru til Vallentinlyst og videre til Brøset og Brundalen. Kan forlenges til Dragvoll hvis universitetet fortsatt skal ligge der. Venstre synes dette er en spennende løsning, men vil ikke ta stilling før analysene blir lagt fram om kort tid.

– Venstre foreslo derfor en egen pott for planlegging, investering og drift av kollektivtrafikk i storbyregionene i sitt alternative statsbudsjett som ble presentert før jul. Det ble nedstemt av regjeringspartiene. Disse rapportene viser at Venstre hadde rett, og regjeringen bør derfor revurdere sitt syn på statlige økonomiske bidrag i revidert nasjonalbudsjett, sier Jon Gunnes.

Det er gjort beregninger med hjelp av transportmodeller for å analysere effektene av tiltakspakker i byer. Dette er gjort i forbindelse med Klimakur 2020 og i Framtidens byer, men også i Oslopakke 3. Resultatene er usikre, men viser alle at pakker med både utbygging av kollektivtrafikk og restriksjoner mot biltrafikk gir god effekt, mens effekten blir liten av kun å bygge ut kollektivtransporten. I den sterkeste virkemiddelspakken i Klimakur 2020 beregnes antallet bilturer å bli redusert med opp mot 25 prosent, mens antallet kollektivturer beregnes å øke med i underkant av 130 prosent. I Trondheim ser vi samme tendens etter at vi innførte brukerbetaling i april i fjor. En nedgang i den biltrafikken hilses velkommen.

– En helhetlig transportpolitikk er derfor helt avgjørende både med tanke på miljø, trafikksikkerhet og fremkommelighet. Venstre har i langt tid vært klar over dette, og har prioritert både kollektivtrafikk og restriktive tiltak over lang tid. Vi håper nå at de andre partiene også tar inn over seg disse rapportene, og ser at løsningene for fremtiden må bygges i dag, sier Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**