– Østfold skal ikke være et bed- and breakfastfylke

I dag la Telemarksforskning frem en rapport som viser at Østfold er det nest mest attraktive fylket å bo i hele Norge. – Det er utrolig bra at flere vil bo i og reise til fantastiske Østfold, men jeg er redd for at vi blir et “bed- and breakfastfylke”, der vi bare skal bo – ikke arbeide, sier Per Magnus Finnanger Sandsmark – førstekandidat for Østfold Venstre ved fylkestingsvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Fredrik Varfjell (Halden Arbeiderblad)

I dag la Telemarksforskning frem attraktivitetspyramiden, der Østfold løftes frem som det nest mest attraktive fylke å bo i i landet. Det er Østfold Venstres førstekandidat til fylkestingsvalget, Per Magnus Finnanger Sandsmark, svært fornøyd med. – Det er utrolig bra at flere vil bo i og reise til fantastiske Østfold. Vi har perfekt plassering, spennende arbeidsplasser og attraktive byer og tettsteder, sier han.

Men Venstre er redde for at Østfold skal bli et “bed- and breakfastfylke”.

– Østfold utvikles som et fylke der man skal sove, ikke arbeide, et “bed- and breakfastfylke”. Selv om stadig flere vil bo her, så er vi ett av få fylker der nesten ingen nye bedrifter etablerer seg, der sentrummene i byene og tettstedene hadde trengt et løft. Vi kan ikke utvikle Østfold som en forstad til Oslo, vi må utvikle det som er unikt her. Da trenger vi arbeidsplassene, i tillegg til bed- and breakfast, sier Venstres førstekandidat ved fylkestingsvalget.

– Vi har mange store utdannings- og forskningsinstitusjoner. Vi har mange østfoldinger som kan og vil jobbe. Vi må utnytte mulighetene til å skape flere nye arbeidsplasser i fylket vårt. Vi har store utfordringer på næringsutvikling, som ikke løses ved kun å satse på reiseliv og opplevelser. Vi må satse bredere. Vi må hjelpe de som vil starte for seg selv. Det er de som kommer med de nye ideene for fremtidens Østfold, legger Venstre-kandidaten til.

Venstre har tre hovedpunkter for å utvikle fylket vårt videre, og gjøre Østfold enda mer attraktivt:

1. EN SKOLE SOM SER HVER ENKELT ELEV

Bøker, skole

Foto: Microsoft

Gjennom å gi lærere bedre utdanning, og faglig påfyll gjennom etterutdanning vil vi skape bedre lærere, med tid til å se hver enkelt elev. Derfor vil vi, i motsetning til Ap i fylket, opprettholde et bredt linjetilbud i alle fylkets regioner. Vi vil også prioritere å etter- og videreutdanne lærerne, slik at de blir bedre i fagene sine og pedagogikk, og systematisk følge opp hver enkelt elev med godt sosial- og skolefaglig personale – slik at flere fullfører.

2. INFRASTRUKTUR SOM KNYTTER FYLKET SAMMEN

Rakkestad Stasjon

Foto: Jan Tore Gjøby

Gjennom å bygge ut dobbeltspor Oslo – Halden innen 2020, gjenåpne jernbanen mellom Rakkestad og Sarpsborg og å utvikle tettstedene og byene i hele fylket til egne handels- og servicesentrum vil Venstre knytte fylket tettere sammen, og gjøre det mer attraktivt å arbeide, ikke bare bo i Østfold.

3. SKAPE FLERE NYE ARBEIDSPLASSER

Forskning, innovasjon

Foto: Luth

Fremdeles er Østfold et av fylkene med flest arbeidsledige, og med lavest antall nyetableringer i næringslivet. Venstre vil at alle som vil starte for seg selv skal ha muligheten til å gjøre det, og til å utvide. Om vi sørger for at Høgskolen i Østfold, næringslivet og kommunene går sammen for å få til dette løftet kan vi i tillegg tilby gode fagmiljøer, med ekspertise innen mange fagområder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**