Familiens hus — Venstre sitt hjertebarn

Hurum kommune har mange utfordringer, ikke minst innen barnevern, psykisk helse og rus. Forebyggende helsearbeid er det viktig å prioritere. Familiens hus er Hurum Venstre sitt hjertebarn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Historien om Familiens hus i Hurum startet med en oppdagelsesreise til Nedre Eiker. Der besøkte vi et av landets første Familiens hus og ble både inspirert og imponert. Dette ønsket vi oss til Hurum.

Venstre fikk prosjektering av Familiens hus inn i handlingsplanen for 2010. Siden har det gått slag i slag, ikke minst med gløden og innsatsen til nytilsatte virksomhetsleder NinaTerese Riis.

I budsjettforliket iår fikk vi gjennomslag for å sette av midler til en 40% helsesøster stilling til prosjektet slik at det nå kan starte opp. Foreløpig har ikke Hurum en egen bygning som fysisk rommer Familiens hus, men organiseringen og kompetansen er på plass. Familiens hus er i drift fra 1. februar.

Hurra! Dette tror vi på. Å tilby helhetlige og gode tilbud til familier ser vi på som fremtidsrettet.

Gunn-Torill Homme Mathisen og Marianne Arctander

Foto: Finn Dale Iversen