Sjøkabel er mulig og riktig i Hardanger

Venstre mener Hardanger er et helt spesielt område både i norsk og internasjonal sammenheng, og sammenligner området med posisjonen som Lofoten har i oljedebatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**


Se også TV2: Skei Grande: Rapportene viser at Riis-Johansen tok feil

Ola Elvestuen

Foto: Rebekka Borsch

– Dette området må vurderes som noe helt unikt, og krever derfor unike løsninger. At man tar helt spesielle hensyn i slike områder vil ikke legge ytterligere føringer for norsk kablingspraksis, sier nestleder Ola Elvestuen til NTB/Dagsavisen.

Han mener utvalgene ikke har endret Venstres syn på at kabel vil være det beste alternativet i Hardanger, heller tvert imot.

Teknisk og økonomisk mulig med sjøkabel
Utredningene viser at det er teknisk mulig å legge en sjøkabel på strekningen Simadalen—Kvam, men de vil være dyrere og ta noe lenger tid. Utvalget anslår at den totale tidsbruken fra beslutning fattes til sjøkablene kan kobles til kraftnettet vil være mellom fire og ti år, med sju år som et realistisk anslag. Men utredningen viser også at man anser at det selv uten nye tiltak mest sannsynlig vil være få timer med ren effektknapphet de neste ti årene. Dersom linjen Modalen-Mongstad-Kollsnes er på plass innen 2016 og EVM kommer i full drift fra 2015, vil forsyningssikkerheten i BKK-området med stor sannsynlighet være tilfredsstillende det neste tiåret selv om Sima-Samnanger ikke er på plass fra 2012 slår utvalget fast.

– Venstre mener at man derfor kan håndtere denne forsinkelsen gjennom å gjennomføre de anbefalte tiltakene i rapporten og satse på omfattende ENØK-tiltak og bedre strømstyringssystemer i Bergensregionen, sier Elvestuen.

Mona Haugland Hellesnes i Ulvik, Hardanger

Foto: Kjartan Almenning

Unik natur
Estimerte investeringskostnader for både vekselstrøms- og likestrømsalternativene er minst 4 til 5 ganger høyere enn for en luftledning, og vil være i størrelsesorden 4 500 MNOK til 5 600 MNOK, avhengig av valgt teknisk løsning. Investeringskostnadene for luftledningsalternativet er estimert til 1 000 MNOK.

– Kostnaden vil belastes alle strømkundene i landet, og vil kun føre til en marginal økning av strømprisen. Det er en liten pris å betale for å ta vare på en slik unik natur man har i Hardanger, sier Elvestuen.

Pionerprosjekt
Det anses som mulig å finne en akseptabel trasé for legging av sjøkabler, og naturtypene på fjordbunnen i Hardangerfjorden anses som relativt robuste. Det er sannsynligvis liten direkte fare for det biologiske mangfoldet i området. Anleggsarbeidet vil påvirke det marine økosystemet, men det forventes at denne effekten er relativt kortvarig. Avbøtende tiltak vil kunne bidra til å redusere miljøeffektene.

– Alt i alt peker utvalgene på at det er teknisk mulig, at det er økonomisk mulig og at en utsettelse at oppstart vil være håndterbar. En sjøkabel i Hardanger vil også representere et pionérprosjekt. Utvikling av slik ny teknologi vil også være sentralt i forbindelse med elektrifisering av norsk sokkel. Vi håper og tror derfor at regjeringen vil ta til fornuft og legge frem et forslag der man går for et sjøkabelalternativ, kombinert med målrettede tiltak for å bedre forsyningssikkerheten på kort sikt, sier Elvestuen.

Les også: Ulvik-ordfører ber regjeringen være ærlig om kraftlinje

Se også: Venstre-ordfører Mona Hellesnes i debatt med Riis-Johansen i NRK Aktuelt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**