Ideologi foran fornuft i museumsdebatt

I dag ble Venstres forslag om å etablere en gaveforsterkningsordning for norske museer behandlet i Stortinget. – Jeg er skuffet over at de rødgrønne setter ideologi foran muligheten til å styrke museenes økonomi, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Rett før Stortinget tok sommerferie i fjor fremmet Trine Skei Grande og Borghild Tenden et representantforslag om å etablere en gaveforsterkningsordning for å styrke museenes økonomi. I dag behandlet Stortinget forslaget.

– En slik ordning er allerede innført for forskningsfeltet for å styrke privat finansiering av forskning. I korthet går ordningen ut på at staten gir et tilskudd tilsvarende 25 prosent av private gaver, begrenset av en øvre og nedre grense. Denne modellen er et godt utgangspunkt for en tilsvarende ordning for museene, og ville kunne være et godt bidrag for å sikre bedre samlingsforvaltning og magasinforhold ved museene, sier Skei Grande.

Underlig argumentasjon

I dagens debatt stemte de rødgrønne partiene mot forslaget, blant annet med den begrunnelse at en gaveforsterkningsordning vil innebære at “en tildeling av statlige midler blir styrt av private givere”.

– Dette er nok et eksempel på regjeringens frykt for alt som ikke staten ikke har full kontroll over, og regjeringens motstand mot at også private kan bidra. Her er det ideologien som styrer — ikke fornuften, sier Skei Grande.

– Jeg undrer meg på om de rødgrønne nå vil bruke samme argumentasjon i tilknytning til diskusjonen om gaveforsterkningsordningen som vi allerede har innenfor forskningsfeltet. Det vil i så fall være oppsiktsvekkende, sier Skei Grande.

Bred støtte

– Jeg har reist mye i museums-Norge, men har til gode å treffe en eneste museumsarbeider som er mot forslaget. Også Museumsforbundet støtter forslaget, påpeker Skei Grande, som mener at en gaveforsterkningsordning ville bidratt til at en bredde av nødvendige kvalitetsforbedrende tiltak kunne blitt igangsatt ved norske museer.

Les alle sakspapirer og referat fra debatten her.
Les mer om forslaget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**