Bør medlemmer i hovedutvalg velges mot sin vilje?

Spørsmålet er aktuelt etterat Risør bystyre torsdag, etter forslag fra Rødt, valgte Terje Larsen som nytt medlem til HU for oppvekst og omsorg etter Liv Jorunn Høiberg som etter eget ønske fikk fritak fra sine politiske verv. Problemstillingen kom først opp i formannskap etterat Terje Larsen selv overfor andre politikere hadde signalisert at han ikke ønsket å ta dette vervet nå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dumt å velge noen som klart sier neitakk og har fornuftige begrunnelser for sitt standpunkt

Foto: Jan Einar Henriksen

Formannskapet kom derfor ikke med noen innstilling og spørsmålet skulle sjekkes før bystyret. Når Larsen på nytt tar kontakt med andre politikere etterat han er blitt gjort oppmerksom på at han er valgt, viser det at slik kontakt ikke har skjedd.

Terje Larsen sier selv at han i dag er første vara til HU for oppvekst og omsorg og at han ønsket å fortsette som det også fremover. Larsen har tidligere, overfor Rødt begrunnet sitt nei til å gå inn som fast medlem i det samme hovedutvalget med at han for tiden er svært aktiv som idrettsleder, trener i fotballklubben og medlem i idrettsrådet, og at han vanskelig kan se at han har tid til å sette seg godt inn i sakene til HU for oppvekst og omsorg på det nåværende tidspunkt.

Det er et standpunkt vi har respekt for og som vi synes rødt burde tatt hensyn til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**