Årsmøte i Ringerike Venstre

Ringerike Venstre avholdt sitt årsmøte i Rådhuset mandag 31. januar 2011.
Agendaen inneholdt de vanlige årsmøtesaker og hvor årsberetning og regnskap ble vedtatt uten kommentarer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Store deler av det sittende styret ble gjenvalgt, og slik at det nye styret nå består av:
Leder Frode Haugseth
Nestleder Ole R. Mælingen
Sekretær Paul Bjerke
Økonomiansvarlig Marianne Wethal
Styremedlem Mary Gravdahl
Styremedlem Olav Relling
1. varamedlem Ole-Gunnar Øhren
2. varamedlem Anne-Marit Lillestø

Årsmøtet var enige om følgende politiske uttalelse:

KOLLEKTIVREVOLUSJON OGSÅ PÅ RINGERIKE
Ringerike Venstre samlet til årsmøte krever at kollektivrevolusjonen som omfatter Oslo, Akershus og deler av Buskerud og Østfold også skal omfatte vår region. Prisene på kollektivreiser satt betydelig ned i vårt nærområde fra 1. oktober i år. Prisene blir satt mest ned i Akershus. Eksempelvis blir prisen på månedskort på strekningen Eidsvoll-Oslo satt ned fra dagens 2.000 kroner til 1.490 kroner.
Det er behov for en samordnet kollektivtrafikkpolitikk i Stor-Oslo-regionen. Mange fra Ringeriksregionen pendler daglig til Oslo/Bærum. Altfor mange pendlere bruker privatbil. Dette er ikke godt for miljøet og fører til lengre køer og lengre reisetid. Undersøkelser viser at pris, frekvens og framkommelighet er avgjørende for om folk velger å reise kollektivt eller med egen bil. Strekningen Hønefoss-Sandvika er uten kollektivfelt og dette øker reisetiden og reduserer bussenes konkurransefordel. Tog Hønefoss-Oslo er ikke et alternativ og mens vi venter på utbygging av E16 og Ringeriksbanen er situasjonen ugunstig for vår region. Denne ulempen forsterkes ved at prisen på månedskort i området rundt oss settes ned mens prisene her settes opp. Det hjelper ikke å snakke miljø. Det må handles. Pendlerne tilfører kommunene i regionen skattepenger og vi ønsker flere innbyggere. Vi har per i dag ikke nok arbeidsplasser lokalt.
Potensielle tilflyttere vurderer blant annet arbeidsmuligheter lokalt og i pendlingsavstand når de velger bosted. Bedre vilkår for pendlere i våre naboregioner kan føre til at Ringeriksregionen velges bort og vi blir tapende part. Dette er alvorlig for en offensiv region som er i positiv utvikling på andre områder.
I tillegg opplever vi at Gardermo-bussen står i fare for å bli innstilt.
Alle gode krefter må nå settes inn for å snu den negative utviklingen som nå er på gang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**