Råde kommune må satse på seniorene

Råde Venstre mener at eldreomsorgen må styrkes. For å skape et mer variert tilbud innen eldreomsorgen må ideelle organisasjoner og private bli en naturlig del av det offentlige tjenestetilbudet. Kommunen kan ikke alene bære de høye forventningene som en stadig eldre befolkning vil ha til det offentlige tjenestetilbudet. Kommunen må i større grad enn i dag skille mellom helsetjenester og omsorgstjenester. Sistnevnte må private og frivillige i større grad få muligheter til å bidra til enn i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Alle som trenger omsorg skal få anledning til å bo hjemme så lenge som mulig. Egen bolig og et tjenestetilbud som er tilpasset individuelle behov, gir trygghet, og vil redusere behovet for institusjonsplasser. Eldre må i langt større grad få mulighet til å ha innflytelse på innholdet i tjenestene de får fra det offentlige. I tillegg til å arbeide for nok og gode sykehjemsplasser, må det etableres alders-/seniorhjem og flere omsorgsboliger for de som trenger et mindre pleieintensivt tilbud.

Ill.foto: Råde kommune må satse på seniorene.

Eldre er like individuelle som alle andre. Råde Venstre vil derfor ha systematisk etter- og videreutdanning av helse- og omsorgspersonell for å høyne kvaliteten i eldreomsorgen, at flere leger og sykepleiere med kompetanse på sammensatte sykdommer og lidelser ansettes på sykehjemmet og jobbe for mer effektiv organisering og drift av omsorgssektoren i Råde.

Videre mener Råde Venstre at frivillige organisasjoner og private som ønsker å drive gode faglige helsetilbud må få større forutsigbarhet når det gjelder drift og avtaler. Kommunen bør også bygge om Karlshus skole til omsorgsboliger med et naturlig aktivitetssenter for eldre i de nåværende spesialrommene på skolen.

Christian Holstad Lilleng
Ordførerkandidat Råde Venstre