Kosmetisk endringer i arbeidsinnvandringspolitikken

Maria Amelie har fått regjeringen til å se på dagens byråkratiske regler for arbeidsinnvandring. Regjeringen foreslår nå at man skal kunne søke om arbeidstillatelse i Norge, uten å måtte forlate landet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dette støtter Venstre fullt ut. Det har vært vår politikk lenge og er foreslått i Stortinget.
Norge har behov for arbeidskraft. Maria Amelie representerer en innvandrertype som Norge trenger flere av, høyt utdannet og fullt integrert. Hva skjer? Hun blir kastet ut av landet som en demonstrasjon på handlekraft fra regjeringen.
Regelendringen for arbeidsinnvandring som regjeringen foreslår er derfor et lite steg i riktig retning, men endringene SV sier de har fått gjennomslag for er først og fremst av kosmetisk art. Asylsøkere som sitter og venter i årevis på å få søknaden sin behandlet, får ikke lov å jobbe. De ønsker å gjøre nytte for seg og Norge trenger deres arbeidskraft, men de blir utestengt. Ved å jobbe, vil de lære det norske samfunnet bedre å kjenne, de vil lettere bli integrert dersom de får oppholdstillatelse og det er viktig for enkeltmennesker å vite at de er til nytte for andre.
Venstre forventer at alle arbeidsføre skal arbeide og ser det meningsløs politikk og utestenge mennesker som kan og vil bidra til samfunnet. Derfor har Venstre foreslått i Stortinget flere punkter for å bedre asyl- og innvandringspolitikken. Dette handler blant annet om at asylsøkere må få lov å jobbe I ventetiden og at de som får avslag må få lov å søke om arbeidstillatelse I stedet.
Ulla Nordgarden
Bystyrekandidat Drammen Venstre