Politisk uttalelse-Del opp Innovasjon Norge

Årsmøtet i Levanger Venstre er bekymret for den økende kompleksiteten i det offentlige virkemiddelapparatet mot næringslivet. Ulike virkemidler og offentlige støtteordninger, med til dels lite innbyrdes sammenheng og uoversiktlige koblinger, bidrar til å hemme verdifull nyskapning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Mens Innovasjon Norge gir støtte til bedriftsutvikling i Verdal, er svaret nei i Levanger. Årsaken er at Levanger og Verdal er plassert i ulike støttesoner. Årsmøtet i Levanger Venstre vil avvikle hele soneordningen. Gode ideer bør få støtte uansett hvilken kommune bedriften ligger i. Innovasjon Norge bør deles i to. En del som retter seg mot nyskapning og bedrifter, der støtte gis uavhengig av hvor søkeren befinner seg. Den andre delen skal ta distriktshensyn.

Verdal og Levanger er et område på svært mange måter, men ikke når det gjelder bedriftsetableringer og støtte. Samfunnet er tjent med at gode ideer blir virkeliggjort uansett hvor det er. Det er allerede veldig byråkratisk å starte en egen bedrift og når vi har ulike regler for kommunene er det lagt til et ekstra hinder. Årsmøtet i Levanger Venstre krever derfor at Innovasjon Norge deles opp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**