Venstre prioriterer små bedrifter

Venstre prioriterer små bedrifter.

Et mangfoldig og nyskapende næringsliv er avgjørende for at Norge skal lykkes i en stadig mer globalisert økonomi, skriver leder Cathrine Høyesen Hall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Offentlig sektor og offentlig velferd er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringsliv og at initiativrike personer satser, tar risiko og omsetter ideer til handlinger.

Derfor er utgangspunktet i Venstres næringspolitikk gode generelle rammevilkår for alle deler av næringslivet, kombinert med en målrettet innsats for utvikling av flere og bedre kunnskapsbedrifter. Vi vil satse på forskning og nyskapning og legge bedre til rette for dem som vil skape en arbeidsplass for seg selv og flere.

Cathrine Høyesen Hall

Foto: Jan Kløvstad

Derfor vil Venstre:

l innføre et næringsfradrag på linje med minstefradrag for selvstendig næringsdrivende

l at alle eneansatte i egne selskaper kan få samme skattefradrag for innbetaling til egen tjenestepensjon som alle andre

l gjøre det enklere å ansette nummer to i et enpersonsforetak, blant annet ved å tillate midlertidige ansettelser og redusere rapporteringsbyrden og rapporteringsplikten

l likestille selvstendig næringsdrivende med arbeidstakere med hensyn til sosiale rettigheter ved svangerskap, fødsel og omsorg for små barn uten å øke trygdeavgiften

l bedre regelverket for selvstendig næringsdrivende som har gjeld knyttet til egen næringsvirksomhet.

Frykten for å mislykkes og dermed pådra seg stor gjeld, holder mange tilbake fra å prøve å starte egen virksomhet.

Politikk som er bra for små bedrifter, er nesten uten unntak bra for de store, men ikke nødvendigvis motsatt.

Cathrine Høyesen Hall

Leder i Arendal Venstre