og ønsker å gi Jernbaneverket drahjelp. I neste uke legger Venstre fram en jernbaneplan med forslag til hvordan de ulike prosessene kan gjennomføres og jernbanelinjene finansieres.
Venstre ønsker å gi Samferdselsdepartementet vide fullmakter til gjennomføring. En egen prosjektorganisasjon etableres utenfor Jernbaneverket, med statlige reguleringsplaner og der private kan bidra til finansiering.
(Fra Venstres togaksjon for tre timer mellom Kristiansand og Oslo i 2020)
Det er viktig å tenke nytt, og det er viktig å være utålmodig.
Det er tragisk at Regjeringen er så lite ambisiøs med hensyn til framdrift i et så viktig miljøtiltak.
For Aust Agder Venstre er en opprusting av Vestfoldbanen og en sammenkobling av Sørlandbanen og Vestfoldbanen høyeste prioritert, og har vært det i en årrekke. Jeg har allerede for flere år siden fremmet forslag om å komme i gang med planlegging av en kystjernbane i fylket vårt når Nasjonal transportplan var på høring i fylkestinget.
Nå må det være slutt på tomt prat og usikre framtidsplaner. Nå er det tid for handling og detaljerte forslag til hvordan de ulike prosessene kan gjennomføres.
Veimyndighetene bør, når en bygger ut motorveier og annen infrastruktur, legge planer for hvor traseen for framtidas moderne og miljøvennlige kollektivtransport skal ligge.
Ved å ta hensyn til behovet for trase for høyhastighetstog allerede ved planleggingen av vei, sørger en for at de totale byggekostnadene for vei og jernbane kan bli sterkt redusert.
Øystein Haga V.
Grimstad 28/1 2011