Velkommen, trolleybuss!

Det er veldig gledelig for en Venstremann å se at Bystyret ber byrådet ta initiativ overfor Hordaland fylkeskommune for at ordningen med trolleybussen bør utvides i sentrale bystrøk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Alf Helge Greaker

Foto: Jostein Pedersen

Dette støtter jeg fullt ut men nå må fylkespolitikerne være med å konkretisere. Jeg og Venstre ser dette som en av de beste måtene å supplere Bybanenettet på og vi ønsker blant annet at trolleybussnettet utvides for eksempel til Fyllingsdalen, Laksevågneset og om Helldalsåsen til Nesttun. Dette og andre trasèforslag må nå seriøst vurderes.

Videre ønsker jeg å utvide trolleybussnettet og investere flere vogner. Dette kommer også frem i to sentrale rapporter som Fylkestinget fikk fremlagt i mars 2008 som omhandlet drivstoffalternativer og trolleybuss. Dessverre viste flertallet av KrF, Høyre og FrP i fylket tilsvarende null interesse for trolleybuss, selv når Venstre påpekte at dette er verdens (!) reneste og stillegående buss.

En annen meget viktig ting som burde vært på plass for lenge siden, er en avtale om den økonomiske driften av trolleybussnettet. Dette har vært en kasteball mellom kommune og fylket som og Venstre krever handling og har blant annet foreslått at driften må sikres som en del av de kommende anbudsavtalene. I andre deler av verden fornyer og investerer man i elektrisk kollektivdrift så nå oppfordrer Venstre andre politikere om å være med å benytte sjansen vi har i Bergen.

Alf Helge Greaker, Venstre
Innstilt 2.-kandidat, Hordaland Fylkesting