Egypt må etableres som reelt demokrati

Demonstranter over hele Egypt har blitt slått tilbake med vold, over tusen personer er arrestert og dødstallene stiger stadig. – Den egyptiske regjeringen må umiddelbart løslate politiske fanger, og innlede forhandlinger med opposisjonen for å få til en fredelig løsning på konflikten. Hosni Mubarak må gå, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Caroline Roka

Venstres leder Trine Skei Grande oppfordrer utenriksminister Jonas Gahr Støre til å være krystallklar i sine krav til egyptiske myndigheter.

– I går kveld fikk jeg vite at et av de regionale kontorene til vårt søsterparti Democratic Front Party var omringet av politiet. Folk i bygningen ble fortalt at de bare kunne komme ut hvis de undertegnet en erklæring som innebar å avstå fra politisk tilhørighet og partipolitikk, tross at DFP er et godkjent politisk parti. Etter å ha organisert et uredelig valg, har de egyptiske myndighetene nå vendt seg mot sitt eget folk. Regimet påstår å støtte opp om demokratiet, men Egypt er ikke et fungerende demokrati. Den egyptiske befolkningen og det internasjonale samfunnet er nå vitne til grove og brutale brudd på sivile og andre menneskerettigheter fra dette regimet. Egypt bør lære av Tunisias feil. Venstre står i solidaritet med egyptiske liberalere og alle de som kjemper mot de despotiske handlingene til president Mubarak i Egypt, sier Trine Skei Grande.

Venstres leder sier videre at man umiddelbar må innlede en dialog i Egypt for å etablere et reelt demokrati, og for å sikre at grunnleggende rettigheter som individuell frihet og ytringsfrihet blir respektert.

– Reaksjonen fra utenriksministeren er tafatt og skuffende. Jeg er lei av å ha en utenriksminister som er diplomat og analytiker, uten et eneste politisk verdibudskap. Her skal Norge stå i solidaritet med et folkelig opprør for demokrati og menneskeretter, mener Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**