Vis handlekraft for jernbanen

Godstransportørene flytter sine varer fra jernbane til vei fordi bane er for usikkert. Dermed fylles veiene opp med tungtransport. Dette vet vi mye om i Østfold, hvor utbyggingen av Østfoldbanen langt fra har holdt tritt med E-6 og E-18. Porten til Europa går gjennom Østfold for gods på bane eller vei.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Samferdselsministeren lover stor satsing på gods på bane fram mot 2020. Skal vi tro finansministeren etter hans svar på Østfoldkonferansen, ser det ut som om strekningen Oslo-Lillehammer prioriteres først. Det er forunderlig siden alt så å si er klart i Østfold.

Dovrebanen

Foto: flickr.com

Det er enighet i fylkestinget og på Stortinget at dobbeltsporet på Østfoldbanen skal bygges ut nordfra og sørover i Østfold. Fylkestinget og Moss kommune har forskuttert penger til å ferdigstille detaljplanleggingen av valgt trase inn til ny stasjon i Moss. Vi står samlet i Østfold og om regjeringen vil, kan planleggingen gjøres ferdig nå og byggingen starte neste år.

Løftet om satsing på gods kan holdes på Østfoldbanen om dobbeltsporet fullføres. Dette er en vinnersak. Det trengs bare handlekraft. Vi er lei av å vente.

Sindre Westerlund Mork
Gruppeleder i fylkestinget