85 m2 grensen for hytter i strandsonen er nå borte

Risør Bystyre vedtok torsdag enstemmig en mindre endring av utfyllende bestemmelser og justeringer i kommuneplanens arealdel for 2006-2018 slik at den ble i samsvar med ny plan og bygningslov. En av endringene var bortfall av grensen på 85 m2 for hytter i 100 meters beltet og dermed ble de et av de borgerlige partienes mye omdiskuterte punkter vedtatt uten politisk debatt i bystyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Dag Jørgen Hveem (V) er fornøyd med et enstemmig vedtak om endring av kommuneplanens arealdel

Foto: Jan Kløvstad

Saksordfører Eva Nilsen (AP) fremla saken for bystyet og nevnte ikke bortfall av byggegrensen på 85 % for hytter i 100 meters beltet med et ord, og uten noen form for debatt ble kommuneplanens arealdel endret av et enstemmig bystyre.

Dermed er et moment som tidvis har skapt mye støy i den politiske andedam i Risør fjernet og det blir enklere for de ansatte ved byggenheten å forholde seg til de lokale forskrifter, hvor det står at hytter i 100 meters beltet kan være inntil 120 m2, etterat arealbegrensningen i kommuneplanens arealdel nå er fjernet. Forbud mot etablering av nye hytter i 100 metersbeltet gjelder fortsatt

Samtidig kan de borgerlige partiene krysse av nok et avtalepunkt som gjennomført!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**