-Sellafieldanlegget må avvikles

En ulykke ved Sellafield-anlegget kan få dramatiske konsekvenser for Norge. Venstre savner større engasjement fra regjeringen i kampen mot Sellafieldanlegget og etterlyser nye initiativ fra Norge ovenfor britiske myndigheter for å få stengt anlegget. – Det finnes kun ett akseptabelt utfall av denne saken for Norge, og det er at anlegget avvikles, sier Venstres nestleder Helge Solum Larsen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Helge Solum Larsen

Foto: Thor Erik Skarpen

Dersom én prosent av det radioaktive avfallet som er lagret der slipper ut i atmosfæren, kan resultatet i Norge bli syv ganger verre en Tsjernobyl-ulykken i 1986. Dette kommer fram i en rapport fra Statens Strålevern, les mer her >>
– Nå må regjeringen for alvor legge press på britiske myndigheter, understreker Venstres nestleder Helge Solum Larsen.

– Rapporten fra Statens strålevern viser alvoret knyttet til Sellafield-saken. Selv om Technesium-99 utslippene fra Sellafield nå er stoppet etter at vi vant kampen om rensing av anlegget, så kan konsekvensene av en ulykke ved dette anlegget bli så dramatiske at det kun finnes ett akseptabelt utfall av denne saken for Norge, og det er at anlegget avvikles, sier Helge Solum Larsen.

Technetium-utslippene fra Sellafield var et hett tema i Norge fra 2001 til 2003. Langs kysten ble det tatt målinger, som viste økende konsentrasjoner av radioaktive spor fra Sellafield-anlegget. Omdømmet til norske fiskeressurser var i fare. Venstre startet en underskriftskampanje mot utslippene og samlet over 10.000 underskrifter bare i Rogaland. Innsatsen ga resultat. I 2003 ble det bestemt at utslippene av technetium til sjø skulle stanses.

Sellafield, nedbygging av området (bygninger)

Foto: Steinar Haugsvær

Venstre tok også opp Sellafield i en interpellasjon til miljøvernministeren i Stortinget 11. okt i fjor. Les mer her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**