Sellafield-anlegget må avvikles

Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad melder idag at en ulykke ved Sellafield-anlegget kan være en katastrofe for Norge. Vestlandet er særlig utsatt. – Det finnes kun ett akseptabelt utfall av denne saken for Norge, og det er at anlegget avvikles, sier Venstres nestleder Helge Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Les saken i Bergens Tidende.

Venstres Helge Solum Larsen ber regjeringen legge press på Storbritannia.

Foto: Thor Erik Skarpen

Venstre savner større engasjement fra regjeringen i kampen mot Sellafield-anlegget og etterlyser nye initiativ fra Norge ovenfor britiske myndigheter for å få stengt anlegget. Et utslipp kan i verste fall vil føre til opp til 50 ganger mer radioaktivt nedfall i de mest forurensede områdene i Norge etter Tsjernobyl-ulykken, kun ni timer etter utslippet.

– Det finnes kun ett akseptabelt utfall av denne saken for Norge, og det er at anlegget avvikles. Nå må regjeringen for alvor legge press på britiske myndigheter, sier Venstres nestleder Helge Solum Larsen.

– Rapporten fra Statens strålevern viser alvoret knyttet til Sellafield-saken. Selv om Technesium-99 utslippene fra Sellafield nå er stoppet etter at vi vant kampen om rensing av anlegget, så kan konsekvensene av en ulykke ved dette anlegget bli så dramatiske at det kun finnes ett akseptabelt utfall av denne saken for Norge, og det er at anlegget avvikles, sier Helge Solum Larsen til NTB-ANB.

Venstre tok opp Sellafield i en interpellasjon til miljøvernministeren i Stortinget 11.10.10.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**