– Halden er ikke dødt

Professor Erling Dokk-Holm er ute og kaller Halden en “død by” fordi høgskolen ikke ligger i sentrum. – Jeg blir lei av de som bare skal kritisere Halden og haldensere. Det er på tide å se fremover, sier fylkestingskandidat Per Magnus Finnanger Sandsmark til Halden Arbeiderblad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Les mer i Halden Arbeiderblad[b]

[b]Stolt av Østfold

Per Magnus Finnanger Sandsmark

Foto: Fredrik Varfjell (Halden Arbeiderblad)

Han mener østfoldinger har mye å være stolte av, men som oftest er det negative statistikker om høy medisinbruk og lav utdannelse som dominerer.

– Vi i Venstre er helt enige med Dokk-Holm i at Østfoldbyene trenger et løft. Men vi trenger ikke få repetert alt det dårlige vi gjør i Østfold hele tiden. Østfoldingene sliter ikke med for høy selvtillit på vegne av eget fylke, for å si det sånn, sier Finnanger Sandsmark.

– Glem Svinesundsparken!
Finnanger Sandsmark legger til at fokuset på sentrumsutvikling må bli enda større.

Halden Rådhus

Foto: Halden Dagblad

– Jeg synes det er mer matnyttig å samle kreftene rundt sentrumsutvikling i stedet for å satse på Svinesundsparken. Vi har ikke sjangs til å konkurrere med handelsområdet på den andre siden av grensen på Svinesund uansett, sier han.

Men Halden kan konkurrere med de andre Østfoldbyene om å få et tett og hyggelig sentrum som yrer av liv med et mangfold av butikker og tjenester:

– Det er ikke umulig, men det krever klare grep, en forpliktende sentrumsplan og politisk vilje.

Infrastruktur, utdanning og arbeidsplasser
Venstre mener det viktigste for å gi Østfold et løft er infrastruktur, arbeidsplasser og utdanning.

– Vi må gjøre det lettere å komme seg mellom de ulike delene av fylket, ved å gjenåpne jernbanen mellom Mysen og Fredrikstad for persontrafikk og forbedre fylkesveiene. Vi må også få flere nye arbeidsplasser. Det gjør vi best gjennom å sikre at det blir lettere å starte opp og drive egen bedrift. Da blir det flere butikker, IT-gründere og reiselivsaktører i fylket vårt, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**