Fornøyd med Borgartings kjennelse i Amelie-saken

Venstres nestleder Helge Solum Larsen mener Borgarting lagmannsrett har kommet frem til en svært klok kjennelse i Amelie-saken. Desto mer skuffende var det at PU anket avgjørelsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Borgarting lagmannsrett avgjorde mandag at Maria Amelie skal slippes fri fra Trandum og inntil hun blir sendt ut av landet. Men senere på ettermiddagen varslet Politiets utlendingsenhet (PU) at løslatelsen blir anket til Høyesterett.

Helge Solum Larsen

Foto: Kåre Pettersen

– Det er grunn til å gi honnør til lagmannsretten for en svært klok kjennelse i Amelie-saken, men det er skuffende at Politiets Utlendingsenhet anker, sier Venstres nestleder Helge Solum Larsen som håper lagmannsretten kjennelse blir stående etter behandling i Høyesterett.

– Nå er det opp til Stortinget og regjeringen å sørge for at papirløse gis bedre rettigheter og et bedre rettsvern, sier Solum Larsen og viser til at Venstre idag fremmet 8 forslag for å styrke papirløses rettigheter.

Holdt appell
Solum Larsen var en av appellantene på en markering utenfor Justisdepartementet og ga ros til lagmannsrettens beslutning om å løslate Amelie. Men anken fra PU sannsynliggjør at Amelie må bli sittende på Trandum i de kommende dagene.

– Nå må dette ta slutt. Vi kunne i dag komme noenlunde ut av dette. Domstolen fattet en god beslutning. Vi kunne i dag beveget oss ut på en ny vei. Kjære, regjering. Hjelp Maria, sier Helge Solum Larsen til Nettavisen.

– Dette må ta slutt. Systemet skal ikke settes over menneskene. Det er der for å hjelpe dem. Kjære regjering: Hjelp Maria Amelie, ba Venstre-nestleder Helge Solum Larsen i sin appell ifølge vg.no.

Kritikkverdig håndtering
Lagmannsretten begrunnet sin avgjørelse om løslatelse med at Maria Amelie er en offentlig kjent person som vanskelig kan skjule seg. Lagmannsretten mente at saken har vært kritikkverdig håndtert.

Norges Lover Lov Justis

Foto: Stein Inge Dahn

— Håndteringen av saken, særlig tid og sted for pågripelsen, er av mange oppfattet å ha vært uten fingerspitzgefühl eller musikalitet, heter det i lagmannsrettens kjennelse.

– Jeg synes lagmannsrettens avgjørelse var klok. Den påpekte det veldig mange i Norge opplevde, at det var en helt unødvendig brutal pågripelse og at man ikke så noe særlig poeng i å behandle henne på denne måten, og sette henne på Trandum under slike forhold, sier nestleder i Venstre, Helge Solum Larsen, til TV 2.

Se video fra TV2 14.01.10: Krever at Jens griper inn i Amelie-saken

Les også: